De Baat (7e)
Schiphol: waar staan we nu?

Schiphol: waar staan we nu?


Geplaatst op: 25 maart 2022

De afgelopen vier jaar hebben de raadswerkgroep Schiphol en wethouder Hans Bouma samen met bewoners hard gewerkt aan het Schipholdossier. Aan de vooravond van een nieuwe gemeenteraad kijken we samen met wethouder Hans Bouma en de vertegenwoordigers namens de gemeenteraad Els Gasseling, Herman Bezuijen, Judith Beuse, Nick Bergman en Nahid Aoulad Bouchta van de raadswerkgroep terug: wat is er gedaan en wat heeft dat opgeleverd?

Ommezwaai

Volgens wethouder Hans Bouma is dat laatste best lastig te duiden. “Als gemeente nemen wij niet de beslissingen op dit dossier. Bovendien zijn we zeker niet de enige partij met een belang. Wat we wel kunnen doen, is zorgen dat degenen die beslissingen mogen nemen weten hoe ernstig de situatie voor ons is. En dat hebben we gedaan. We hebben er de afgelopen jaren bovenop gezeten en onze stem op zoveel mogelijk manieren en op zoveel mogelijk plekken laten horen. Zowel in de regio als in politiek Den Haag.”

Els Gasseling vult de wethouder aan: “Dat dat wel degelijk zin heeft, merken we de laatste tijd goed. De Zuidoosthoek waar Uithoorn ligt, staat goed op het netvlies van Den Haag. Het gesprek gaat nu dan ook vooral over hoe het precies komt dat wij zoveel overlast ervaren en hoe we dat op kunnen lossen.” Herman Bezuijen: “Deze ommezwaai is kenmerkend voor de veranderde tijdsgeest. Dit zien we ook terug in het landelijke coalitieakkoord: werd in 2018 nog gesproken over groei van Schiphol, in 2022 staat het terugdringen van de negatieve effecten op mens, milieu en natuur centraal. Een belangrijke eerste stap.”

Leefkwaliteit centraal

En goed nieuws voor ons, vindt Judith Beuse. “Als gemeente hameren we hier al jaren op. Toch blijft er de komende jaren nog genoeg te doen. Want ook bij het huidige aantal vluchten ervaren veel inwoners hinder.” Wethouder Bouma: “En dan hebben we het zeker niet alleen over geluidsoverlast. Daarom hebben we minister Harbers ook opgeroepen om nu echt werk te maken van de leefkwaliteit in de Zuidoosthoek en de (geluids)hinder en uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Alleen dan blijft Uithoorn een fijne plek om te wonen en kinderen op te laten groeien.

Nahid Aoulad Bouchta: ‘We blijven dan ook ons verhaal vertellen en reageren op (wets)voorstellen en maatregelen. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het zeker niet. Er is namelijk niet één wet of maatregel waarin alles in één keer geregeld wordt.’ ‘En vaak is een oplossing niet zo zwart-wit als op het eerste oog lijkt, vertelt Nick Bergman. ‘Een goed voorbeeld is het voorstel om de nachtvluchten af te schaffen. ’s Nachts vliegen zorgt voor veel overlast en heeft een negatief effect op de nachtrust van mensen. En daarmee op hun gezondheid. Het lastige aan een verbod is dat de vluchten mogelijk verplaatst worden naar randen van de dag en op de Aalsmeerbaan terecht komen.’ Els Gasseling: ‘Want als dat gebeurt, wordt Uithoorn nog zwaarder belast dan nu al het geval is. ’s Nachts wordt er namelijk niet op de Aalsmeerbaan gevlogen en overdag al te veel. Dit genuanceerde standpunt laten we dan ook zeker horen als het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer staat.’

Alle hens aan dek

Wethouder Hans Bouma: ‘Het verminderen van nachtvluchten is één van de onderwerpen waar dit kabinet een besluit over zal moeten nemen. Andere belangrijke besluiten zijn onder andere de ontwikkeling van Schiphol en de opening van Lelystad Airport. Voor de gemeente Uithoorn is het jaar 2022 in dit opzicht cruciaal. Het is dan ook een jaar waarbij het voor ons ‘alle hens aan dek is’ om goed aangehaakt te blijven op de momenten van invloed en keuze. Dit betekent dat we bijna wekelijks ons standpunt kenbaar maken via de daarvoor bestemde overleggen, maar bijvoorbeeld ook in de Tweede Kamer en bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daar zijn we als Uithoorn heel fanatiek in.’

Blij met actieve bewoners

‘Dat geldt niet alleen voor ons als gemeente, maar zeker ook voor onze bewoners’, geeft Judith Beuse aan. Een goed voorbeeld van zo’n actieve bewonersgroep is PUSH. Ik denk dat ik voor ons allemaal spreek als ik zeg dat we veel waardering hebben voor wat zij doen. Met veel kennis van zaken zetten zij zich in hun vrije tijd in allerlei gremia in’. ‘En dat is lang niet altijd gemakkelijk’, zegt wethouder Bouma. ‘De belangen zijn groot en emoties spelen soms hoog op. Omdat Nederland dichtbevolkt is, is het lastig, zo niet onmogelijk om met dit aantal vluchten voor alle inwoners voor minder hinder te zorgen. Als het bij ons beter wordt, is de kans groot dat inwoners op een andere plek meer hinder gaan ervaren. Herman Bezuijen: ‘Niet voor niets hebben we als gemeenteraad een motie aangenomen waarin staat dat het verminderen van het aantal vluchten de enige oplossing is om hinder te beperken als je vindt dat niemand er op achteruit mag gaan. Ons standpunt is en blijft: minder hinder voor onze inwoners!’

Standpunt gemeente

  • De mate van geluidshinder van de laatste jaren (voor corona) is voor de inwoners en de gemeenteraad van Uithoorn onacceptabel. De grens aan overlast die mensen kunnen verdragen is al lange tijd geleden bereikt. De geluidsoverlast moet daarom substantieel minder worden.
  • Elke aanpassing betreffende de luchtvaartsector moet leiden tot een vermindering van de huidige (geluids)hinder en uitstoot schadelijke stoffen. Gezondheid en kwaliteit van de leefomgeving moeten verbeteren. De maatregelen die nu voorliggen om de hinder te beperken, leiden er echter in de meeste gevallen toe dat vooral hinderverplaatsing gerealiseerd wordt.
  • Afspraken uit het Aldersakkoord over hinderbeperking in de Zuidoosthoek moeten nagekomen worden. Het Aldersakkoord uit 2008 is een door alle betrokkenen onderschreven pakket van maatregelen om (winst gedreven) groei van Schiphol om te buigen. naar een 'ontwikkeling in balans met de omgeving’. De mogelijkheid van groei van Schiphol naar 500.000 was gekoppeld aan hinderbeperking voor de Zuidoosthoek.

Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Schiphol: waar staan we nu?

De afgelopen vier jaar hebben de raadswerkgroep Schiphol en wethouder Hans Bouma samen met bewoners hard gewerkt aan het Schipholdossier. Aan de vooravond van een nieuwe gemeenteraad kijken we samen met wethouder Hans Bouma en de vertegenwoordigers namens de gemeenteraad Els Gasseling, Herman Bezuijen, Judith Beuse, Nick Bergman en Nahid … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: