Het aantal laadpalen in de gemeente stijgt de komende jaren sterk. Naar verwachting zijn er in 2030 500 nodig voor het opladen van elektrische auto’s. In 2020 waren dat er nog 45. Om de grote vraag naar laadpalen in goede banen te leiden sluit de gemeente zich aan bij een samenwerkingsverband tussen verschillende overheden, MRA-E. Aansluiting zorgt ervoor dat aanvragen voor plaatsing van een laadpaal soepel verlopen.
Het aantal elektrische auto’s neemt in snel tempo toe. De overgang van auto’s die rijden op fossiele brandstoffen naar elektrisch aangedreven is een belangrijk onderdeel van de verduurzaming van de economie. Verreweg de meeste bezitters van elektrische auto’s hebben niet de mogelijkheid hun auto op te laden op hun eigen oprit. Zij zijn aangewezen op een laadpaal langs de openbare weg. De verwachting is dat er in Nederland in 2030 2 miljoen laadpalen nodig zijn.
In goede banen leiden
Wethouder Anja Vijselaar (Mobiliteit): ,,Wij vinden het als college belangrijk dat we groei van elektrisch rijden stimuleren en in goede banen leiden. De overgang van fossiel naar elektrisch is een belangrijk aspect van de verduurzamingsopgave waar we voor staan en waar inwoners aan willen bijdragen. We hebben gekeken hoe we dat het best kunnen doen. We werkten samen met 2 bedrijven die de laadpalen plaatsten waarvan er 1 heeft aangegeven er mee te stoppen. Om er voor te zorgen dat de groei de komende jaren op een efficiënte manier plaatsvindt en aanvragen snel worden afgehandeld sluiten we ons nu aan bij MRA-E.’’
Samenwerking leidt tot snellere plaatsing
Binnen MRA-E werken overheden in de provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten aan te leggen. MRA-E maakt zoveel mogelijk gebruik van duurzaam en lokaal opgewekte elektriciteit. MRA-E, Stedin, Total Energies en gemeente hebben samen met de gemeente een zogenaamde ‘laadkaart’ opgesteld. Dit is een kaart van de hele gemeente waarop te zien is waar in de toekomst laadpalen kunnen komen, naar gelang daar behoefte aan is. De gemeente neemt na de zomer een verkeersbesluit, waarmee de locaties worden vastgelegd.
Als een eigenaar van een elektrische auto een aanvraag doet, wordt op basis van deze laadkaart de locatie voor het plaatsen van een laadpaal bepaald. In de huidige situatie wordt per aanvraag de locatie bepaald en een besluit genomen. Dit zorgt voor een lange doorlooptijd.