Een auto delen? Het wordt duidelijk populairder. Steeds vaker kiezen mensen voor een deelauto, van vrienden of buren uit de omgeving. Beter voor het milieu, beter voor de portemonnee én ook nog eens heel makkelijk. Een fijne manier om voor korte periode in het bezit van een auto te zijn, terwijl je ook nog eens meewerkt aan het verduurzamen van vervoer. Wij zien alleen maar pluspunten!
Eind 2020 telde Nederland maar liefst 730.000 gebruikers van deelauto’s volgens CROW. Over de afgelopen twee jaar stijgt dit flink en lijkt het delen van een auto steeds vaker favoriet te zijn. Goed nieuws, want het delen van een auto met anderen is een duurzame oplossing. Het concept zorgt er onder meer voor dat je minder vaak de auto pakt en dit vooral doet voor langere afstanden. Toch zullen er meer deelauto’s moeten komen, om dit écht een succes te maken. Amsterdam lijkt de populairste stad om een deelauto te huren. Hier heb je natuurlijk wel je rijbewijs voor nodig. Een goede rijschool in Amsterdam vind je hier. Andere grote steden zoals Utrecht en Den Haag bieden ook steeds meer deelauto’s. Niet zo gek, aangezien je in de grote steden gemakkelijk met het openbaar vervoer of de fiets op je bestemming komt. Het gebruik van een auto dient in dat geval vooral voor afstanden buiten de stad. Hierdoor is opvallend dat in dorpen en kleinere omgevingen minder gebruik gemaakt wordt van deelauto’s. Een oplossing kan zijn om het openbaar vervoer buiten de stad beter te regelen. Toch spreken de cijfers voor zich en is er een duidelijke stijging zichtbaar, over geheel Nederland. Het is te verwachten dat dit over de komende jaren aanzienlijk gaat stijgen, eerst binnen de stad en vervolgens daarbuiten.
Waarom een deelauto?
Mocht bovenstaand verhaal je niet voldoende overtuigen, dan zijn er nog andere aspecten om in gedachten te houden. Volgens onderzoek van partij SnappCar is het delen van een auto onmisbaar. Indien de groei zich op gelijke manier blijft doorzetten, is Nederland in 2030 voorzien van tien miljoen auto’s. Dat is een hoop. Zelfs als dit enkel elektrische auto’s betreft, kan het land deze groei waarschijnlijk niet aan. Kort gezegd: veel CO2-uitstoot. Door met meerderen gebruik te maken van één deelauto, draag je bij aan de vervanging van ongeveer acht privé auto’s. Een auto staat gemiddeld 23 uur per dag stil op een plekje van zo’n 12,5 vierkante meter. Eén auto in plaats van acht auto’s zorgt dus voor een besparing van zo’n honderd vierkante meter. Reken uit wat dit in totaal is door iedere acht privé auto’s te vervangen voor één deelauto en je hebt ineens een hoop vrije grond beschikbaar.
Vergeet ook niet dat een deelauto héél veel geld bespaart. Geen wegenbelasting en autoverzekering meer betalen, enkel de benzine die je verbruikt. Benzine is schaars geworden en daardoor erg duur. Voor dagelijkse reizen pak je daarom gemakkelijk het openbaar vervoer. Veel bedrijven betalen de volledige OV-kosten, maar dekken niet alle benzine kosten. Nog meer reden om enkel een auto in te zetten voor noodzakelijke of langere stukken. Mocht je alleen lange afstanden met de auto afleggen, kun je ook kijken naar voertuigen die op basis van diesel rijden. Ben je een beginnende weggebruiker? Besteed je geld dan liever aan het vinden van juiste rijscholen in Nederland. Een goede instructeur helpt je zuinig te rijden en je goed aan de verkeersregels te houden. Na je rijles hoef je vervolgens geen auto aan te schaffen maak je gemakkelijk gebruik van een deelauto. Zo bespaar je toch weer wat geld.