Woensdag 14 december stemden Provinciale Staten in met de plannen voor de toekomst van de N201. Na zoveel jaren van onderzoek en afwegen, van ongelukken en klachten, van plannen maken en afstemmen, is uiteindelijk een concreet Statenvoorstel tot stand gekomen voor een toekomstbestendige N201. Het CDA kan zich vinden in de gekozen oplossing. Een van de verbeteringen is het strekken van de bocht bij Mijdrecht, om zo de doorstroming op de weg te verbeteren.
Tekst: CDA Provincie Utrecht
Onveilige fietssituaties
Wel is het CDA van mening dat de kwetsbare weggebruikers meer aandacht in dit voorstel verdienen. De doorstroming mag niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid. Door de strekking van de bocht moeten inwoners van onder andere het Waverveense Pad, Eerste Zijweg en Middenweg 1,5 tot 2 kilometer omrijden om naar het centrum van Mijdrecht te komen. Dit moeten zij doen over een parallelweg waar niet alleen fietsers, maar ook vracht- en agrarisch verkeer komen te rijden. Gevaarlijk, vindt ook CDA-Statenlid Gerdien Bikker: “Fietsers zijn de meest kwetsbare verkeersdeelnemers. Wij willen inwoners graag stimuleren om de fiets te pakken, maar hiervoor moet de infrastructuur wel in orde, en bovenal veilig zijn”. Er zijn ook dit jaar nog ernstige ongelukken gebeurd op de oversteekplaatsen waarbij ook fietsers betrokken waren. Een fietstunnel zorgt voor een veilige oversteekplaats en zal de doorstroming op het nieuwe kruispunt nabij de Veenweg ontlasten.
Een goed beeld van de situatie
Op de provinciale inspreekavond over de N201 kwamen 14 insprekers hun perspectief over de plannen vertellen. Deze inspireerde Bikker om daags voor de Statenvergadering een extra werkbezoek te plegen aan Mijdrecht, om een nog beter beeld te krijgen van de situatie. Daar kreeg zij uitleg van bewoners. Hier werd duidelijk dat een fietstunnel niet alleen essentieel is, maar ook zeer goed te realiseren.
Unaniem aangenomen
Naar aanleiding van haar werkbezoek ging Bikker aan de slag. “Samen met fractieondersteuner Rody van der Pouw-Kraan stelde ik een motie op waarin de Staten het college van Gedeputeerde Staten oproepen alsnog een fietstunnel te implementeren in de plannen voor de N201, waarbij onze voorkeur uitgaat naar een tunnel nabij de Veenweg of het Waverveense Pad. Het doet ons goed om te zien dat de motie unaniem door Provinciale Staten is aangenomen: dit is goed nieuws voor De Ronde Venen!’’