Een nieuwe balans tussen Schiphol en de kwaliteit van de leefomgeving. Dat is de kern van het besluit dat het kabinet medio 2022 heeft genomen. Om dit te realiseren wil het kabinet op 1 november 2023 stoppen met handhaven op regels die nog niet in de wet staan (anticiperend handhaven). In plaats daarvan wil het kabinet weer naar de handhavingspunten voor geluid kijken. Ook wil het kabinet dat vooral de banen die voor de minste hinder zorgen, worden gebruikt. Om deze twee doelen te halen, stelt het kabinet de experimenteerregeling voor. In dit bericht vindt u het antwoord op de belangrijkste vragen: hoe is de situatie nu, wat staat er in de experimenteerregeling, wat vindt de gemeente ervan en waar vindt u meer informatie?
Hoe is de situatie nu?
Sinds 2010 wordt het Nieuw Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol (NNHS) toegepast. Hierin staat onder andere dat vooral de start- en landingsbanen gebruikt moeten worden die de minste hinder voor de omgeving opleveren. Dit zijn de zogenaamde primaire banen. Uithoorn ligt onder een secundaire baan: de Aalsmeerbaan. Deze baan mag volgens het NNHS alleen gebruikt worden als de primaire banen vol zijn of niet gebruikt kunnen worden. Dit zou tot minder overlast voor Uithoorn moeten leiden. De praktijk is helaas anders: het aantal vluchten op de Aalsmeerbaan is sterk toegenomen en het aantal vluchten op de Kaagbaan (primaire baan) afgenomen.
De regels uit het NNHS liggen nog niet vast in de wet. Voordat het NNHS kwam, werd er naar de handhavingspunten gekeken. Het geluid mocht bij deze punten niet harder zijn dan afgesproken, oftewel de grenswaarde niet overschrijden. Deze handhavingspunten staan nu nog in de wet. Het kabinet besloot te gaan handhaven op de regels van het NNHS, die nog niet in de wet stonden (anticiperend handhaven). Dat leverde een vreemde situatie op: als het geluid bij een handhavingspunt door het NNHS harder was dan afgesproken, leverde dat geen sanctie op. Dat gold ook voor het handhavingspunt bij Uithoorn. Het geluid was door de enorme groei van het aantal starts van de Aalsmeerbaan harder dan wettelijk toegestaan. Maar daar werd niet tegen opgetreden. Het kabinet wil dat nu dus wel gaan doen.
Wat staat er in de experimenteerregeling?
In de experimenteerregeling ‘strikt preferentieel baangebruik’ staat dat Schiphol vanaf eind 2023 moet krimpen met 60.000 vliegbewegingen om de geluidhinder terug te dringen. Verder staan er onder andere ook nieuwe grenswaarden voor de handhavingspunten in. Voor de handhavingspunten in Uithoorn worden deze waarden verhoogd ten opzichte van 2008/ 2010. Het ministerie zegt dat dit nodig is omdat er sinds 2008 allerlei ontwikkelingen zijn geweest. Het gaat dan om het NNHS, maatregelen voor minder hinder en maatregelen voor vliegveiligheid. De grenswaarden zijn bovendien al die jaren niet aangepast, terwijl dat volgens het ministerie normaal wel gebeurt.
Wat vindt de gemeente?
Nu er dus gehandhaafd gaat worden, mag het geluid bij onze handhavingspunten ineens harder zijn. En dat terwijl het aantal vliegbewegingen lager wordt. Bij de meeste handhavingspunten worden de normen verlaagd, maar bij ons worden ze juist verhoogd. De gemeente Uithoorn is het hier natuurlijk niet mee eens en gaat een zienswijze indienen. Kern van deze zienswijze is dat de gemeente het onterecht vindt dat de grenswaarden omhooggaan nu er alsnog gehandhaafd gaat worden op de handhavingspunten. Het NNHS was immers bedoeld voor bescherming van gebieden zoals Uithoorn. De zienswijze staat binnenkort op de website van de gemeente.
Waar vindt u meer informatie?
Voor meer informatie kunt u terecht op de website internetconsultatie.nl bij het onderwerp experimenteerregeling Schiphol. Hier kan iedereen tot 23 februari 2023 reageren op de experimenteerregeling.