Donderdag 23 maart opende DHL Parcel officieel de nieuwe CityHub in Aalsmeer in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van Greenpark Aalsmeer. Vanuit het klimaatneutrale gebouw aan de Brazilielaan 22 worden pakketten bezorgd voor het zuidwestelijk deel van groot Amsterdam. Vorige week opende een soortgelijke CityHub in Amsterdam-West waarmee het aantal CityHubs waarmee de regio Amsterdam wordt beleverd in totaal op 7 komt.
De CityHubs in Aalsmeer en Amsterdam-West zijn gasloos en voorzien van zonnepanelen, waarmee elektrische bestelauto’s opgeladen kunnen worden. Het is daarbij nog wel wachten op een deel van de elektrische bestelauto’s, waarvan de levering momenteel wereldwijd is vertraagd. In de tussentijd wordt de CO2 footprint gereduceerd door het tanken van (HVO) biodiesel.
Het concept van deze CityHub sluit aan bij de ambitie van Aalsmeer tot verduurzaming van stadslogistiek. Op de CityHub worden in de regio Aalsmeer dagelijks 10.000 pakketten gebundeld en vervolgens de wijken ingebracht van Aalsmeer, Aalsmeerderbrug, Amstelveen, Badhoevedorp, Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Oude Meer, Ouderkerk aan de Amstel, Rijsenhout, Rozenburg NH, Schiphol en Schiphol-Rijk. . De korte afstanden, de slimme routes, de hoge beladingsgraad en het veelal geëlektrificeerde wagenpark optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook de 40 DHL servicepunten afgehaald en beleverd. Dat geldt ook voor de pakketkluizen. Dergelijke out-of-home-leveringen waarbij de consument zelf zijn pakket afhaalt, worden gezien als nog duurzamer.
DHL opent klimaatneutrale CityHub XL in Aalsmeer
Utrecht, 24 maart 2023: Gisteren opende DHL Parcel officieel de nieuwe CityHub in Aalsmeer in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van Greenpark Aalsmeer. Vanuit het klimaatneutrale gebouw aan de Brazilielaan 22 worden pakketten bezorgd voor het zuidwestelijk deel van groot Amsterdam. Vorige week opende een soortgelijke CityHub in Amsterdam-West waarmee het aantal CityHubs waarmee de regio Amsterdam wordt beleverd in totaal op 7 komt.
image
Met een druk op de groene knop openen Wouter van Benten (CEO DHL Parcel Benelux) en ondernemersechtpaar Remko Slagmolen en Ilonka Brügger CityHub Almere. Foto credit: DHL/Diederik van der Laan
De CityHubs in Aalsmeer en Amsterdam-West zijn gasloos en voorzien van zonnepanelen, waarmee elektrische bestelauto’s opgeladen kunnen worden. Het is daarbij nog wel wachten op een deel van de elektrische bestelauto’s, waarvan de levering momenteel wereldwijd is vertraagd. In de tussentijd wordt de CO2 footprint gereduceerd door het tanken van (HVO) biodiesel.
Het concept van deze CityHub sluit aan bij de ambitie van Aalsmeer tot verduurzaming van stadslogistiek. Op de CityHub worden in de regio Aalsmeer dagelijks 10.000 pakketten gebundeld en vervolgens de wijken ingebracht van Aalsmeer, Aalsmeerderbrug, Amstelveen, Badhoevedorp, Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Oude Meer, Ouderkerk aan de Amstel, Rijsenhout, Rozenburg NH, Schiphol en Schiphol-Rijk. . De korte afstanden, de slimme routes, de hoge beladingsgraad en het veelal geëlektrificeerde wagenpark optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook de 40 DHL servicepunten afgehaald en beleverd. Dat geldt ook voor de pakketkluizen. Dergelijke out-of-home-leveringen waarbij de consument zelf zijn pakket afhaalt, worden gezien als nog duurzamer.
image
In heel Nederland heeft DHL een netwerk van 131 CityHubs waarin de pakketstromen regionaal en lokaal worden gebundeld en in korte, optimale routes uitgeleverd. Deze hubs zijn onderwerp van een omvangrijk investeringsprogramma van 350 miljoen euro, waarbij er 27 nieuwe klimaatneutrale CityHubs worden gebouwd, volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Outstanding. In voorgaande maanden openden soortgelijke duurzame vestigingen in Almere, Zoetermeer, Geleen, Breda, Nijmegen, Tilburg, Roermond, Leeuwarden en Amsterdam-West; de overige vestigingen volgen later in dit en volgend jaar. Van de elektrische bestelbussen die vanuit de CityHubs opereren heeft DHL Parcel er inmiddels 2.200, waarmee het landelijk gezien de grootste vloot elektrische bestelauto’s heeft.
Een probleem waar DHL Parcel tegenaan loopt is dat locaties waar CityHubs gevestigd kunnen worden bepekt zijn, ook al gaat het hier niet om enorme distributiecentra. Daarom wordt een campagne gevoerd om aan geschikte (herontwikkelings)locaties te komen. Met name Amsterdam-Oost, Zaandam, Haarlemmerliede en Rotterdam-Zuid moeten nog worden ingevuld met nieuwe CityHubs.