In dit artikel gaan we in gesprek met Fred Batten over wat stakeholder management is, hoe zowel grote als kleine organisaties het toepassen en hoe organisaties kunnen starten met stakeholder management.
Wat is stakeholder management?
“Stakeholder Management is in de basis dat de belangen van de mensen die iets met een product of dienstverlening doen worden behartigd. Dus stel je bent een autofabrikant. Dan heb je verschillende belanghebbende. Zo wil je bijvoorbeeld weten wat de consument belangrijk vindt. Dat zou kunnen zijn dat de consument het belangrijk vindt dat er een goede navigatie in de auto zit, wellicht nog belangrijker dan dat er een goede verwarming in de auto zit. Terwijl een andere belanghebbende zoals de garage, juist wil dat er een slechte navigatie in zit die makkelijk te demonteren is. De garage heeft namelijk het belang om een upgrade aan te bieden aan de consument in de vorm van een betere navigatie. Het doel van stakeholder management is dan dus dat je al die verschillende belangen ziet, dat je ze overweegt, en dat je uiteindelijk ze zo meeneemt dat je product of dienst er het meeste baat bij heeft.”
Hoe werkt stakeholder management in de praktijk?
“In de werkelijkheid is het vaak niet zo duidelijk welke belangen het beste zijn voor je product of dienst. Daarom ga je de verschillende stakeholders in één ruimte zetten, zodat ze zelf kunnen bespreken welke belangen het belangrijkste zijn. Op deze manier krijgen de verschillende stakeholders begrip voor elkaar, en kunnen ze zelf uitvogelen wat goede afwegingen zijn wat betreft belangen. Jij als stakeholder manager kan vervolgens de knoop doorhakken, maar doordat ze meer begrip voor elkaar hebben zal er minder weerstand tegen jouw beslissing zijn.”
Hoe passen kleine bedrijven stakeholder management toe?
“Een bedrijf ongeacht de grootte heeft een product of dienst waar ze geld mee verdienen. Een voor beide geldt hetzelfde. Vraag jezelf af: waar verdien ik mijn geld mee en wat zijn de belangen van die mensen? Vervolgens ga je kijken wat de overige belangen oftewel stakeholders zijn en waar de samenhang en tegenstrijdigheden in zitten. Dat breng je in kaart. Dan zet je de stakeholders bij elkaar in een ruimte, en laat je ze er met elkaar uitkomen over hoe de belangen op elkaar afgestemd kunnen worden. En juist voor kleine bedrijven is dit makkelijker omdat zij over het algemeen minder complexe producten of diensten aanbieden en daarmee ook minder stakeholders hebben.”
Wat zijn tips voor organisaties die hun stakeholder management willen verbeteren?
“Begin bij het nadenken over wat is het product of dienst waar je het over wil hebben, en wat zijn daarvan de stakeholders. Breng deze stakeholders in kaart met bijvoorbeeld een stakeholder map. Zet de stakeholders bij elkaar in een ruimte en laat ze de tegenstrijdigheden en samenhang in de belangen zien, en laat ze het er over hebben met elkaar. Dit klinkt simpel maar in de praktijk is het best lastig, daarom bieden wij trainingen en consultancy aan om te helpen bij het managen van je stakeholders. Hier ontwikkel je theoretische kennis, maar ook meteen praktijkervaring door middel van oefeningen. Door de balans tussen praktijk en theorie heb je een goede basis voor als je in het echt aan de slag gaat.”