Een term die de afgelopen jaren steeds vaker voorbijkomt is die van zowel e-commerce als m-commerce. Simpel gezegd staat e-commerce voor electronic commerce oftewel elektronische handel. Kortom; online verkopen in een webshop. Dit klinkt vrij eenvoudig maar e-commerce omvat het hele proces, niet alleen de aankoop maar ook het traject eraan vooraf. M-commerce is echt gericht op het aankopen door middel van een mobiele device. Met de opkomst van smartphones en tablets hebben consumenten namelijk wereldwijd hun koopgedrag enorm veranderd. Deze verschuiving naar mobiele commerce, ook wel bekend als m-commerce, heeft de manier waarop men online winkelt en zakendoet, volledig getransformeerd. In dit artikel gaan we in op zowel mobiele commerce als de invloed ervan op e-commerce. Ook leggen we uit hoe je door middel van het gebruik van bijvoorbeeld een amazon full service agency deze taken als (kleine) webshop elders kunt neerleggen.
Wat is mobiele commerce?
Mobiele commerce gaat over het gebruik van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, om online aankopen te doen. Met mobiele commerce kunnen consumenten door middel van hun devices producten en diensten kopen, betalingen doen, en winkelen via speciale apps en portals. Het stelt consumenten in staat om altijd en overal toegang te hebben tot online winkels, waardoor het gemak en de flexibiliteit van het winkelen aanzienlijk is vergroot. Ook bij de aanbodkant biedt dit grote kansen, bedrijven kunnen hun spullen overal ter wereld en op ieder tijdstip aanbieden.
De afgelopen jaren heeft mobiele commerce een enorme vlucht genomen. Dit is ook logisch wanneer je naar de cijfers kijkt, volgens statistieken van eMarketer heeft ongeveer 73% van de wereldbevolking tegenwoordig een smartphone. Logischerwijs heeft dit geleid tot een enorme toename van het aantal mobiele transacties en aankopen. Maar naast het feit dat mensen hun telefoon gebruiken om aankopen te doen, gaat dit op het gebied van winkelen ook verder. Potentiële klanten gebruiken hun mobiele apparaten ook om productinformatie op te zoeken, prijzen te vergelijken en reviews te lezen voordat ze een aankoopbeslissing nemen.
De impact van m-commerce op e-commerce
Mobiele commerce heeft daarmee de e-commerce industrie enorm beïnvloed. E-commercebedrijven worden steeds meer gedwongen om zich aan te passen aan de verschuiving naar mobiel winkelen, door bijvoorbeeld mobielvriendelijke websites en apps te ontwikkelen. Bedrijven die niet meegaan in deze trend lopen het risico klanten te verliezen aan concurrenten die wel een gebruiksvriendelijke mobiele ervaring bieden. Daarnaast heeft mobiele commerce nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor bedrijven om met klanten in contact te komen, bijvoorbeeld via chatbots, pushmeldingen en gepersonaliseerde aanbiedingen. Om als kleine webshop zeker te weten dat je aangehaakt bent op de laatste trends en ontwikkelingen op dit gebied, is het slim om bijvoorbeeld te verkopen via een groot platform als Amazon. Dit kan al eenvoudig door een amazon full service agency. Zij kennen zowel op e-commerce als m-commerce alle laatste trends en ontwikkelingen.
De nadelen van m-commerce op e-commerce
Hoewel mobiele commerce veel voordelen biedt, zijn er ook uitdagingen. Het ontwerpen van een goede gebruikerservaring op mobiele apparaten kan een uitdaging zijn en is iets wat altijd in ontwikkeling is. Daarnaast moeten bedrijven rekening houden met de beveiliging en privacy van mobiele transacties, hier zijn tegenwoordig strikte regels en voorwaarden voor. Desondanks biedt mobiele commerce ook veel kansen voor bedrijven om hun bereik te vergroten, klantloyaliteit op te bouwen en nieuwe klanten te bereiken. Kortom, mobiele commerce heeft een revolutie teweeggebracht in de bredere e-commerce industrie. Consumenten kunnen nu gemakkelijk en snel producten en diensten aanschaffen via hun mobiele apparaten, maar om daar koploper in te blijven is het aanpassen van de e-commerce strategie wel nodig.