De tachograaf is verplicht voor alle commerciële voertuigen die zowel binnen als buiten de Europese Unie rijden. Het doel van deze verplichting is dat er minder geconcurreerd wordt op rijtijden en dat de veiligheid op de weg beter wordt. De voornaamste functie van de tachograaf is dus het bijhouden van de rust- en rijtijden van de chauffeur. Dit gebeurt tegenwoordig meestal middels een digitale tachograaf. Als dit de eerste keer is dat je een tachograaf gaat gebruiken, zit je misschien met vragen. Want hoe werkt dit precies? Wat moet je je erbij voorstellen? In dit artikel lees je alles wat je moet weten.
Het gebruik van de chauffeurspas
Zodra je de chauffeur wordt van een commercieel voertuig, zal je ook een eigen chauffeurspas ontvangen. Het is in Nederland niet toegestaan om een voertuig te verplaatsen, zonder deze pas te gebruiken. Doe je dit wel (bijvoorbeeld omdat de pas defect is), dan staat hier een hele fikse boete op. Bij een defecte pas mag je dus niet rijden. Dit is altijd een overtreding. Rijden er twee mensen mee? Dan moeten er ook twee chauffeurspassen in de gleuf worden gestopt. Ongeacht wie er op dat moment achter het stuur zit.
Activiteiten toevoegen
Sinds 2015 is het ook verplicht om activiteiten toe te voegen. Denk hierbij met name aan activiteiten die buiten het voertuig plaatsvinden. Daarnaast wordt gevraagd om de landcode in te voeren bij het oversteken van de grens. Ook dit is verplicht.
Vlak voordat deze verplichting werd ingesteld, werden er veel gevaarlijke situaties op de weg gezien. Vrachtwagenchauffeurs die vlak na de grens bijvoorbeeld hun voertuig op een gevaarlijke plek stil begonnen te zetten of dit zelfs tijdens het rijden deden. De politie heeft men dan ook op het hart gedrukt om een veilige plek op te zoeken bij het invoeren van activiteiten of het veranderen van de landcode. Je mag dus gerust nog even wachten tot het volgende benzinestation.
De symbolen op de juiste manier bedienen
Het is belangrijk dat de symbolen op de tachograaf op de juiste manier worden bediend. Als dit niet wordt gedaan, dan kan dit grote gevolgen hebben. De tachograaf van Webfleet is zo ontwikkeld dat hij direct op ‘rijden’ springt, zodra het voertuig gestart wordt. Zo kun je dus niet vergeten om de symbolen om te zetten. Keerzijde is wel dat het ook weleens voorkomt dat het voertuig om een andere reden eventjes wordt gestart, maar er verder niet mee wordt gereden. Als er vervolgens geslapen wordt en het symbool niet weer terug op ‘rust’ wordt gezet, dan kan dit betekenen dat de tachograaf de hele nacht als ‘arbeid’ registreert.
Daarom is het belangrijk om niet alleen de symbolen op de juiste manier te gebruiken, maar deze ook regelmatig op hun correctheid te controleren. Zo voorkom je dat er incorrecte meldingen worden gedaan. Met alle gevolgen van dien.