001 - Tuimarkt

Campagne tegen groeiend aantal geldezels


Geplaatst op: 24 juni 2011

Met de ‘arrestatie' van een geldezel en de exclusieve rap van Ali B vond op het Nova College in Amsterdam woensdag 22 juni de aftrap plaats voor de campagne ‘Pas op je pas'.

Met deze campagne waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in samenwerking met de politie jongeren om zich niet als geldezel te laten gebruiken. Tijdens de persconferentie met NVB-voorzitter Boele Staal, Marc Schuuring, hoofd financieel-economische recherche van de politie Amsterdam-Amstelland, en Ali B. werd de campagne toegelicht en de website www.pasopjepas.nl gelanceerd.

Een groeiend aantal jongeren wordt misbruikt om crimineel geld weg te sluizen door hun betaalpas en pincode af te staan. Dit is een maatschappelijk probleem aan het worden dat we gezamenlijk via de Geldezelcampagne willen aanpakken. In 2010 ging het om tenminste 4.000 gevallen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. De huidige schatting is dat er inmiddels ruim 5.000 geldezels geronseld zijn, vooral in de Randstad. Met de ‘uitgeleende' bankpas en pincode kunnen criminelen de bankrekening gebruiken om frauduleus verkregen geld weg te sluizen.

De gevolgen daarvan zijn voor de geldezels (en hun ouders) ingrijpend. De pakkans voor de geldezels vanuit banken is namelijk 100 %. Zij draaien op voor de schade die in de duizenden euro's kan lopen en worden strafrechtelijk vervolgd. Met als gevolg: een forse schuld met bijbehorende afbetalingsregeling en een strafblad. Verder kunnen deze jongeren acht jaar lang geen gebruik maken van financiële diensten van banken. De criminelen en ronselaars proberen uit zicht van de politie te blijven, waardoor de opsporing wordt bemoeilijkt. ‘Pas op je pas' campagne "Wij zijn bezorgd over de toename van dit fenomeen. Met deze campagne willen we dat jongeren zich meer bewust worden van de waarde van hun betaalpas. We wijzen hen op de grote gevolgen van het afstaan hiervan", aldus Boele Staal. De NVB-voorzitter vervolgt: "We zijn erg blij dat Ali B als ambassadeur wil optreden om jongeren in hun eigen taal te waarschuwen via een speciaal hiervoor geschreven rap en videoboodschap".

Website
Op de website www.pasopjepas.nl staat onder andere de videoboodschap van Ali B, films over hoe dit soort criminelen te werk gaan en de gevolgen voor jongeren die zich als geldezel lieten gebruiken. De campagne richt zich nu vooral op jongeren in de Randstad van 12 - 18 jaar met een laag opleidingsniveau; deze groep is het meest kwetsbaar. Zo werden in januari 2011 door de politie Haaglanden zestig verdachten in deze leeftijdscategorie aangehouden.

Het onderzoek richtte zich primair op personen die hun bankrekening en pinpas ter beschikking stelden aan ‘ronselaars' en daarmee criminelen in staat stelden om gestolen geld te storten én op te nemen.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Politie Regio Amsterdam Amstelland

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Campagne tegen groeiend aantal geldezels

Met de ‘arrestatie' van een geldezel en de exclusieve rap van Ali B vond op het Nova College in Amsterdam woensdag 22 juni de aftrap plaats voor de campagne ‘Pas op je pas'. Met deze campagne waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in samenwerking met de politie jongeren om … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: