De gemeenteraad heeft het ruimtelijke kader voor het Centrumplan Vinkeveen vastgesteld. Daarmee is een belangrijke stap gezet naar een nieuw centrum voor Vinkeveen. In tegenstelling tot eerdere plannen waarbij nieuwe wegen door het dorp zouden worden aangelegd, wordt uitgegaan van ‘modal shift’. Daarmee kunnen er ruim 200 woningen gebouwd worden, zonder dat de wegen vast komen te staan.
Raadslid Ernst Schreurs: “Bij de gemeenteraadsverkiezingen hebben we duidelijk gezegd: geen nieuwe weg door Vinkeveen en kies in plaats daarvan voor 30 km/uur, goede fiets- en OV-verbindingen en deelauto’s. Het nieuwe college heeft dat na de gemeenteraadsverkiezingen opgepakt en een plan voorgelegd dat daarop gebaseerd is. We zijn blij dat de gemeenteraad daarmee heeft ingestemd. Een belangrijke stap richting een nieuw centrum voor Vinkeveen!”
Centrumplan Vinkeveen
Het Centrumplan Vinkeveen heeft tot doel om in het gebied rond de voormalige betonindustrie De Adelaar een nieuw centrum te creëren. Daarmee kan een nieuwe toegang tot de Vinkeveense Plassen gemaakt worden met voorzieningen zoals winkels en horeca en er kunnen ruim 200 woningen gerealiseerd worden.
Van die woningen wordt tenminste 30% sociale huur en 15% middenhuur en/of goedkope koop. Het college van burgemeester en wethouders zet er echter op in om die 15% verder op te hogen naar 28%. PvdA/GroenLinks ziet het aandeel betaalbare woningen in het plan graag zo groot mogelijk. Of dat ook lukt, moet blijken uit de verdere uitwerking van het plan.
Plan afgezwakt ten koste van woningen en belastinggeld
Bij de vaststelling van het ruimtelijke kader zijn echter wel een aantal wijzigingsvoorstellen aangenomen die de haalbaarheid van het plan onder druk zetten. Zo hebben RVB, VVD, D66 en CDA voorstellen ingediend om het aantal bouwlagen in het plan te beperken en meer parkeerplaatsen in het gebied te realiseren. Omdat deze partijen samen een meerderheid hebben in de gemeenteraad, werden deze voorstellen aangenomen.
Het toevoegen van meer parkeerplaatsen gaat ten koste van 23 woningen in het plan, waardoor er voor ca. 50 inwoners geen huis komt. Ook betekent dit dat er minder ruimte is voor groen en de opbrengst in het plan met een miljoen euro omlaaggaat. Deze kosten zijn uiteindelijk voor de belastingbetaler en verkleinen de kans op het verhogen van het aandeel betaalbare woningen. Een voor PvdA/GroenLinks onbegrijpelijke keuze.
De reden dat RVB, VVD, D66 en CDA dit voorstel toch hebben gedaan, is omdat men denkt dat de nieuwe bewoners behoefte zullen hebben aan meer parkeerplaatsen. Uit het bijbehorende mobiliteitsplan bleek hier echter geen basis voor te zijn.
Ernst Schreurs: “RVB, VVD, D66 en CDA hebben op basis van een onderbuikgevoel besloten dat er meer parkeerplekken moesten komen. Dat er daarmee 23 woningen minder gebouwd worden, er minder groen in het plan komt en het ten koste gaat van 1 miljoen euro gemeenschapsgeld, vond men niet belangrijk. Voor PvdA/GroenLinks is dat een onbegrijpelijke afweging en een teleurstellende aanpassing van het plan. Uiteindelijk heeft PvdA/GroenLinks wel met het plan ingestemd, omdat de kern is blijven staan en Vinkeveen lang genoeg gewacht heeft op een nieuw centrum. Het is tijd om aan de slag te gaan!