In de afgelopen jaren nam de vraag naar online marketing fors toe. Bedrijven concurreren massaal met elkaar om de hoogste posities in de zoekresultaten te bemachtigen. Het helpt een zo groot mogelijk percentage van de gebruikers van bijvoorbeeld Google richting de bedrijfswebsite te trekken. Dat laatste komt het bedrijfsresultaat ten goede. Toch is het voor ondernemers raadzaam om zich niet uitsluitend te focussen op online vormen van marketing, maar dit te combineren met offline marketing. Offline marketing, zoals posters afdrukken en op lokale plakzuilen hangen, helpt de lokale naamsbekendheid van organisaties te verbeteren. Veel consumenten geven sinds de uitbraak van de pandemie de voorkeur aan een lokale ondernemer, wanneer deze prijstechnisch vergelijkbaar is met landelijk opererende organisaties.
Offline marketing op verschillende manieren toe te passen
De keuze voor het gebruik van posters is slechts een van de opties die men heeft bij het toepassen van offline marketing. Een ander voorbeeld is het ontwerpen en bedrukken van een banner, om deze bijvoorbeeld langs de kant van een lokaal sportveld te laten hangen. Het sponsoren van lokale sportverenigingen zorgt er daarnaast voor dat een organisatie maatschappelijk betrokken raakt. Iets wat het netwerk van de ondernemer ten goede komt. Een banner kan ook voor het eigen bedrijfspand worden opgehangen, om zo de aandacht van voorbijgangers te trekken.
Andere vormen van offline marketing zijn advertenties in kranten die huis-aan-huis worden verspreid en bijvoorbeeld flyers die je zelf langs de deuren kunt brengen. Er zijn verschillende organisaties die helpen bij het creëren van dergelijke uitingen.