De stemming is, met Black Friday en de feestdagen in het vooruitzicht, ook in oktober wat lager dan de maand ervoor, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Wat we daarentegen wel zien, is dat de consument weliswaar wat negatiever is als het gaat om hun eigen financiële situatie, maar wel positiever tegenover het doen van grote aankopen staan. Waar het gemiddelde consumentenvertrouwen in de afgelopen 20 jaar op min 10 lag, zien we dat dit in oktober min 22 was en in september min 21. Ten opzichte van september is het vertrouwen dus iets gedaald. Een schrale troost is het opkrabbelen van het vertrouwen ten opzichte van de dip in 2022, waar het op een historisch laag niveau van min 60 lag.
Wat zegt het consumentenvertrouwen nu daadwerkelijk?
Wanneer we spreken van het 'consumentenvertrouwen’, dan wordt dit uitgedrukt in een cijfer. Dit cijfer geeft aan hoeveel vertrouwen de consument heeft in de economie in relatie tot zijn of haar eigen financiële situatie. Dit cijfer hangt af van onder andere de inflatie, faillissementen en ook overnames van grote bedrijven. Dit cijfer komt tot stand doordat het CBS maandelijks duizenden huishoudens vraagt hoe ze denken over de huidige financiële situatie. Dit wordt gedaan op basis van 5 deelvragen. Deze vragen gaan over onder andere de eigen financiële situatie, maar bevatten ook wat algemene vragen.
Grote aankopen juist toegenomen
Ondanks de bevindingen van het CBS, laten recente ontwikkelingen zien dat de consument bereidheid om grote aankopen te doen is toegenomen. Dit is een belangrijk signaal voor de winkelier, vooral met het oog op de naderende feestdagen en speciale dagen zoals Black Friday. Zo zien we dat de consument zich steeds bewuster wordt van het feit dat ze hun geld maar één keer kunnen uitgeven. Dat is de reden dat veel consumenten de keuze maken om kleinere aankopen uit te stellen of zelfs helemaal links te laten liggen en te kiezen voor een grotere aankoop die meer toekomstgericht is. Dit zien we met name terug in de impulsaankopen bijvoorbeeld. Dit is dan ook voor winkeliers een belangrijk signaal om goed te kijken naar het gedrag van de consument en op basis daarvan een keuze te maken,
Verschuiving van winkel naar webshop
We winkelen tegenwoordig steeds vaker online en dat zien we niet alleen terug in het aantal webshops dat in 2024 is gestegen tot ruim 95.000 ten opzichte van 84.100 een jaar eerder, maar ook in het straatbeeld waar we zien dat steeds meer (grote) winkels verdwijnen. Volgens merken- en retaildeskundige Paul Moers zal dit een trend zijn die zich de komende jaren verder zal doorzetten. ‘We zullen dus moeten leven met minder winkels', zegt Paul Moers. We zien dat ook grote aankopen steeds vaker online worden gedaan, denk hierbij aan hekwerken, wat ook webshops zoals Thibo merken, maar vergeet ook niet dat de aankoop van auto’s steeds vaker voor een groot deel online gebeurt. Voor wie anno 2024 niet investeert in e-commerce, loopt het risico voorbij gelopen te worden.