Albert Heijn Uithoorn Van den Berg winnaar ZO2Z-Award 2011
Albert Heijn-franchiser Jos van den Berg uit Uithoorn is de winnaar van de ZO2Z-Award 2011. Hij ontving de prijs uit handen van Vakcentrumvoorzitter Harrie ten Have die de AH-man omschrijft als: "Een voorbeeld voor het zelfstandig ondernemerschap en ambassadeur voor de hele branche."
Het Vakcentrum Levensmiddelen reikte ook dit jaar weer de ZO2Z Award (Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich) uit aan 'de beste zelfstandige supermarktondernemer' op Nederlandse bodem. Op 19 januari werden de provinciewinnaars bekendgemaakt. Jumbo-ondernemer Titus Vogt uit Dokkum, Albert Heijn-franchiser Jos van den Berg uit Uithoorn en ondernemersduo Paul Papo en Anrico Maat met hun Jumbo uit Groningen bleven uiteindelijk over als drie beste ondernemers met kans op de ZO2Z Award 2011. Jos van den Berg is uiteindelijk als winnaar uit de bus gekomen. Jumbo-ondernemers Paul Papo en Anrico Maat werden tweede in de competitie en Jumbo-ondernemer Vogt eindigde als derde.
Vakcentrum-voorzitter Harrie ten Have over het belang van de prijs: "Concentraties van marktpartijen en transformatie zorgen ook dat niet alleen de overheid maar ook de commerciële organisaties de teugels aantrekken. De keuzevrijheid van de ondernemer neemt af. Afspraken van commerciële organisaties kunnen som verstikkend zijn en het handelen vanuit een grotere gebondenheid neemt elk jaar toe."
"Volgens mij snijdt een commerciële organisatie zich hiermee in zijn eigen vingers. Juist de kracht van een zelfstandig ondernemer wordt hierdoor ondergraven. Bij de provinciewinnaars van de ZO2Z Award zie je dat zij duidelijk de grenzen van de formule opzoeken zonder de formule aan te tasten, dit moet juist bevorderd worden. Lokale betrokkenheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn waarden afkomstig van zelfstandig ondernemers. Voor dit onderscheidend vermogen van zelfstandig ondernemerschap moet ruimte blijven."
"Het is de komende tijd wel noodzakelijk dat onze waarden nadrukkelijker zichtbaar worden richting de klant. We mogen ons wel wat meer op de borst slaan en teruggrijpen naar onze kroonjuwelen. Misschien is het wel een goed idee om ons naast de profilering van onze meerwaarde richting (lokale) overheden ook scherper te profileren richting de klant?"