001 -Family
Uithoorn trapt campagne tegen opgevoerde e-bikes en fatbikes af

Uithoorn trapt campagne tegen opgevoerde e-bikes en fatbikes af


Geplaatst op: 24 juni 2025

De kruising Beellaan/Marijnenlaan naast Vakcollege Thamen, was op 19 juni het startpunt van de landelijke campagne “’t Kan hard gaan” van het Ministerie van I&W en Verkeerregio Armsterdam-Amstelland. Campagnevoerders van TeamAlert gingen het gesprek aan met de langsfietsende jongeren. Die konden ook draaien aan een rad met kennisvragen. Doel van deze “streettalks” was om jongeren te doordringen van de gevolgen van het opvoeren van je e-bike of fatbike. Gevolgen voor hun veiligheid én voor financiële aansprakelijkheid.

Positief over e-bikes

De Uithoornse verkeerswethouder Jan Hazen was ook van de partij om de verkeersveiligheid binnen de gemeente te promoten. Op zich kijkt Hazen positief aan tegen het gebruik van de e-bike, die hij ziet als een waardevol en duurzaam alternatief voor de auto. “Vooral voor bestemmingen binnen onze regio, zoals Schiphol, Amsterdam en Haarlemmermeer. Zo dragen ze bij aan een betere bereikbaarheid, minder verkeersdruk en een gezondere leefomgeving. En e-bikes bieden senioren de mogelijkheid mobiel te blijven. Dat bevordert beweging en vitaliteit.” 

Omgevingsbewustzijn

Minder blij is de wethouder met het gebruik van e-bikes en fatbikes door kinderen.  “Om te beginnen is bewegen op eigen kracht natuurlijk beter op die leeftijd, als je lijf nog volop in de groei is. Maar daarbij komt dat omgevingsbewustzijn en risicoperceptie bij kinderen nog niet goed zijn ontwikkeld. Een minimumleeftijd van 14-16 jaar zou ik daarom zeer toejuichen."

Boete, strafblad, bike kwijt

Onderzoeksbureau Ipsos I&O hield een enquête onder 500 jongeren van 12 tot 24 jaar met een e-bike, en 400 ouders van jongeren uit deze leeftijdscategorie.

In het onderzoek geeft een op de tien jongeren aan te rijden op een elektrische fiets of fatbike die harder gaat dan 25 km/uur. De helft van de opgevoerde e-bikes zelfs harder dan 35 km/uur. Voor elektrische fietsen die harder gaan dan 25 km/uur geldt een helmplicht, een minimumleeftijd en een rijbewijsplicht. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert een boete van 320 euro voor rijden met een verboden voertuig. Jongeren boven de 12 jaar kunnen zelfs een strafblad krijgen. Als zij voor de tweede keer worden aangehouden kan de politie de fiets in beslag nemen. Veel van de ondervraagde jongeren en ouders waren zich hiervan bewust.

Onverzekerd, zelf opdraaien voor schade

Dat geldt ook voor een tweede gevaar van rijden op opgevoerde bikes: ze zijn onverzekerd. Acht op de tien ouders weten dat hun kind niet verzekerd is als het op zo’n opgevoerde fiets rijdt. Maar slechts 9 procent realiseert zich dat hun kind aansprakelijk gesteld kan worden voor alle schade. Oók als die niet de veroorzaker is van het ongeluk, zoals een kwart van de ondervraagde ouders denkt. Dat is een misvatting. Als hun kind met een opgevoerde bike bij een ongeval betrokken is, kunnen de ouders aansprakelijk worden gesteld voor de schade, of een deel ervan. 

Belangrijke rol ouders

Er is al langer discussie over de risico’s van vooral fatbikes. Een meerderheid in de Tweede Kamer is voor een helmplicht of een minimumleeftijd, maar eerder onderzoek wijst uit dat aparte regels maken voor fatbikes niet uitvoerbaar is.

Wethouder Hazen: "Dat maakt de rol van ouders des te belangrijker: als opvoeders én als financier -en daarmee vaak verzekeringhouder- van de fatbike. Veel jongeren en hun ouders beseffen de risico’s van een opgevoerde fatbike niet. En dat daar, ook in onze gemeente steeds strenger op wordt gecontroleerd. Goede voorlichting vanuit huis is essentieel om veilig en verantwoord gebruik te stimuleren. Ouders moeten bovendien kritisch zijn bij de aanschaf van een potentieel risicovol vervoermiddel voor hun kind."

 


Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Uithoorn trapt campagne tegen opgevoerde e-bikes en fatbikes af

De kruising Beellaan/Marijnenlaan naast Vakcollege Thamen, was op 19 juni het startpunt van de landelijke campagne “’t Kan hard gaan” van het Ministerie van I&W en Verkeerregio Armsterdam-Amstelland. Campagnevoerders van TeamAlert gingen het gesprek aan met de langsfietsende jongeren. Die konden ook draaien aan een rad met kennisvragen. Doel van … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: