Een ontspannen rondvaart door de historische grachten van Amsterdam of een tocht over de uitgestrekte waterwegen van Nederland is een populaire toeristische activiteit. Terwijl passagiers genieten van het uitzicht, staat veiligheid centraal in de bedrijfsvoering van de rederijen. Achter de schermen gelden strikte regels, grondige inspecties en doordachte procedures om te garanderen dat elke tocht soepel en veilig verloopt.
Wettelijke verplichtingen en certificering
De veiligheid van passagiersschepen, waaronder rondvaartboten, is in Nederland nauwkeurig geregeld door wetgeving die is afgestemd op Europese richtlijnen. Schepen die tegen betaling passagiers vervoeren, zoals canal boat tour amsterdam, vallen onder de beroepsvaart, wat strengere eisen met zich meebrengt dan voor recreatievaart.
Belangrijk hierbij is het Certificaat van Onderzoek (CvO). Dit certificaat is verplicht voor grotere schepen (langer dan 20 meter, of met een bepaald volume) en wordt afgegeven na een uitgebreide keuring door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) of een erkend klassebureau. Tijdens deze keuring wordt de gehele staat van het schip beoordeeld: de romp, de motoren, de elektrische installaties, de stabiliteit en de aanwezigheid van reddings- en brandbestrijdingsmiddelen. Dit certificaat moet periodiek worden verlengd, wat continue naleving van de veiligheidseisen garandeert.
Bovendien is er voor de schipper een exploitatievergunning nodig van de lokale gemeente. De gemeente is ook de toezichthouder die eisen stelt aan de veiligheid en betrouwbaarheid van de rederij.
Veiligheidsmiddelen en voorzieningen aan boord
Elke rondvaartboot is uitgerust met een reeks verplichte veiligheidsvoorzieningen. Denk onder andere aan reddingsmiddelen. Er moeten voldoende reddingsvesten, reddingsboeien en, afhankelijk van het type schip, reddingsvlotten aanwezig zijn voor alle passagiers en bemanningsleden.
Ook is brandbeveiliging een belangrijk onderwerp. De aanwezigheid van brandblussers is verplicht en bemanningsleden worden getraind in brandbestrijding. Wat ook verplicht is, is communicatieapparatuur. Adequate communicatiemiddelen zijn belangrijk om in geval van nood contact op te nemen met de hulpdiensten en de walorganisatie. Vooral voor een avond rondvaart in Amsterdam is de bereikbaarheid van een boot belangrijk. In de avond is de bereikbaarheid misschien zelfs nog belangrijker dan overdag.
De menselijke factor
Techniek en uitrusting zijn slechts een deel van de dienstverlening die wordt aangeboden door een rederij. De bemanning is namelijk even belangrijk voor een veilige vaart.
Schippers van rondvaartboten moeten beschikken over een passend vaarbewijs. Sinds kort gelden er zelfs specifieke kwalificatiecertificaten voor schippers van rondvaartboten die 13 of meer passagiers vervoeren. Op deze manier kan worden gegarandeerd dat de schipper de specifieke risico's van de vaart beheerst.
Rederijen, zoals KINboat, zouden dan ook periodieke calamiteitentrainingen moeten organiseren voor hun personeel. Tijdens zo’n training worden scenario's zoals 'brand aan boord' of 'man overboord' geoefend.
De procedures die gelden aan boord worden altijd gedeeld met de passagiers. Passagiers worden vaak geïnformeerd via veiligheidsfilms of mondelinge instructies over huisregels en procedures bij calamiteiten.
Veiligheid is een continu proces. Rederijen voeren dagelijkse controles uit voor vertrek en hanteren strikte onderhoudsschema's. Ze bevorderen een veiligheidscultuur waarbij incidenten worden bijgehouden, zodat van elke situatie kan worden geleerd. Dit systeem van preventie, training en strenge regelgeving zorgt ervoor dat toeristen met een gerust hart kunnen genieten van hun rondvaart.

