Veel onduidelijkheid over busverbindingen rond Breukelen
Dat concludeert de SP-statenfractie na negen maanden praten over de gevolgen voor de busreiziger van de nieuwe dienstregeling.
SP-fractielid Freek Bersch is hoogst ontevreden over de manier waarop gedeputeerde Ekkers met de kwestie omgaat. ,,Reizigers vragen slechts om een verbinding die niet duurder is en niet langzamer dan de huidige.’’
Het gaat daarbij in de eerste plaats om bus 140 (Uithoorn-Utrecht) die wordt ingekort tot station Breukelen. Maar ook om bus 120 (Amsterdam-Utrecht) die vanaf 14 december in Maarssen stopt, waarna, volgens voornemen, bus 20 het stuk naar Utrecht CS overneemt.
Ekkers liet deze week vragen uit de Statencommissie onbeantwoord, ondanks herhaald protest van de Partij voor de Dieren, GroenLinks, D66 en de SP. Vragen bijvoorbeeld over de nachtbusverbinding, de avonddienstregeling en of überhaupt geprobeerd was om station Maarssen uit het traject van de 120 te halen?
Ook op de toekomst van bus 140 ging Ekkers niet in. ,,Ekkers houdt Statenleden en bewoners aan het lijntje. We worden doorverwezen naar de vergadering van 15 december en dan is de dienstregeling al van kracht.’’
De berichtgeving over welke busverbindingen al dan niet kunnen blijven wisselde de afgelopen periode sterk. Aanvankelijk zou parallel vervoer langs de treinverbinding Breukelen-Utrecht zijn uitgesloten, maar dat bleek in het contract met de NS toch mogelijk. Met die wetenschap kon begin oktober nog bus 120 naar Utrecht blijven rijden. En dat blijkt nu weer nÃet te kunnen. Bersch: ,,Kunnen we erop vertrouwen dat de gedeputeerde zijn best doet?’’
Gedeputeerde Ekkers was voor een reactie niet bereikbaar. Provinciewoordvoerder Van Dopperen: ,,We starten vanaf volgende week in samenwerking met de vervoerders een informatieronde. GS nemen eind van de maand beslissingen over een aantal nog openstaande zaken. We willen de reiziger duidelijk maken wat de gevolgen zijn vanaf volgend jaar.’’
Tim Barrance (comité Red onze rechtstreekse bussen naar hartje Utrecht) is teleurgesteld: ,,7000 mensen worden aan de lijn gehouden. Niemand weet waar hij aan toe is. Niemand is blij met de overstap. We constateren enorme traagheid. Hebben niet het gevoel dat het bij Connexxion ligt. Over zes maanden hebben mensen een alternatief gevonden en concludeert men: ,,Zie je wel, het is niet nodig.’’