De Baat (7e)

25e Turfrace in aantocht


Geplaatst op: 9 september 2008

Vinkeveen - In 1984 werd de eerste Turfrace Warmond Vinkeveen v.v. gehouden. De Turfrace is een drie daagse prestatietocht met klassieke zeilende bedrijfsvaartuigen waarbij het traject Warmond Vinkeveen en weer terug zonder gebruikmaking van de scheepsmotor moet worden afgelegd. De Stichting Zeilvaart Warmond heeft sinds 1984 deze race jaarlijks georganisaeerd. Dit betekent dat de race dit jaar, van 26 t/m 28 september, voor de vijf en twintigste keer wordt gehouden. De organisatie verwacht bij dit jubileum een record aantal deelnemers. Alle aanleiding om rond dit evenement een aantal extra festiviteiten te organiseren.
Hert zwaartepunt van de festiviteiten zal tijdens de eerste stop in Vinkeveen liggen. Een aantal onder-nemers uit Vinkeveen, het museum de Ronde Venen, de werkgroep Kleine Zeilvaart en de Stichting Zeilvaart Warmond met een bijdrage van de gemeente De Ronde Venen organiseren op 26 en 27 september op het terrein van Jachthaven Borger in Vinkeveen een extra feestelijke ontvangst en start van de historische bedrijfsvaartuigen.

Geschiedenis van de Turfrace
De turf in het veengebied bij Vinkeveen werd vooral gewonnen om als brandstof te dienen in de nabij gelegen steden. De turf vond echter ook toepassing in de bollen- en groenteteelt in de Bollenstreek en het Westland. Met kleine zeilende vrachtscheepjes als Westlanders en Kagenaars werd de turf van Vinkeveen naar de Bollenstreek en het Westland vervoerd. Om de herinnering aan dit transport le-vend te houden wordt jaarlijks de Turfrace gehouden. De Stichting Zeilvaart Warmond organiseert deze race dit jaar voor de 25-ste keer.
Toen in de zeventiger jaren de traditionele zeilschepen dreigden verloren te gaan ontstond er met het toenemen van de welvaart in Nederland hernieuwde belangstelling om deze oude schepen te restaureren en weer in de vaart te brengen.

Ook de kleine scheepjes van het type Westlander en Kagenaar,die ooit in het Westland en de Bollenstreek in de nauwe en ondiepe vaarten het transport verzorgden, kwamen weer in de belangstelling. Er werden met deze gerestaureerde scheepjes op de Kagerplassen ook onderlinge zeilwedstrijden gehouden. Hieruit onstond in 1984 het idee, naar analo-gie van de 10 jaar oudere Strontrace Workum-Warmond v.v., een drie daagse prestatietocht te orga-niseren van Warmond naar Vinkeveen en weer terug om symbolisch een lading turf op te halen. De opgave aan de schippers en hun bemanning is de tocht te maken zonder gebruik te maken van mo-toraandrijving. Zeilend, roeiend, bomend of jagend moet dus het traject, dat in totaal meer dan 100 kilometer lang is, worden afgelegd.

De route voert van Warmond over de Kagerplassen de Ringvaart, het Braasemermeer, de Leidse vaart via de Tolhuissluizen, het Amstel-Drechtkanaal en de Waver naar Vinkeveen. De terugreis voert op de tweede dag van Vinkeveen over de Vinkeveense plassen, de ringvaart van de polder Groot Mijdrecht naar de Pondskoekersluis om tenslotte via de Kromme Mijdrecht en het Amstel-Drechtkanaal weer bij de Tolhuissluizen aan te komen.
Na de overnachting aldaar volgt derde dag via de Drecht de thuisreis naar Warmond. In de loop van de 25 jarige geschiedenis is het traject van de Turfrace niet gewijzigd.
Wel is in de loop van de tijd op verschillende locaties overnacht. Na de eerste dag van de race is de eerste jaren overnacht op jachthaven Borger, daarna een lange periode bij jachthaven Omtzigt en de laatste jaren weer op de jachthaven van de familie Borger. De combinatie met het museum de Ronde venen maakt dit tot een wel zeer bij de race passende locatie.

De start in Vinkeveen voor de tweede etappe is altijd spectaculair. De start wordt als een z.g. Le Mans start uitgevoerd waarbij de schippers en hun bemanning vanaf het Museum De Ronde Venen hun lading Turf in draf aan boord brengen om aansluitend zo snel mogelijk de zeilen te hijsen voor het begin van de thuisreis. Werd het eerste startschot door Johan Cruijf gelost, dit jaar zal de 25-ste start worden verricht door mevrouw Burgman, Burgemeester van De Ronde Venen.

Achtergrondinformatie.
De platbodems die aan de zeilwedstrijden meedoen, kunnen gemakkelijk varen in ondiepe sloten. Daarom werden ze vroeger in het Westland gebruikt om groente en fruit naar de diverse veilingen te vervoeren, vandaar de naam “Westlander”. Rond de Kagerplassen zeilden toen onder andere Kage-naars, Aken en Tjalken. Die schepen werden voornamelijk gebruikt om zand, mest en bloembollen te vervoeren. De wedstrijden die nu met deze schepen worden gehouden, dragen bij tot het behoud van een stukje historie en vakmanschap en zijn voor de schippers en hun bemanningen spannende, spor-tieve evenementen en voor de toeschouwers een fantastisch schouwspel.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

25e Turfrace in aantocht

Vinkeveen - In 1984 werd de eerste Turfrace Warmond Vinkeveen v.v. gehouden. De Turfrace is een drie daagse prestatietocht met klassieke zeilende bedrijfsvaartuigen waarbij het traject Warmond Vinkeveen en weer terug zonder gebruikmaking van de scheepsmotor moet worden afgelegd. De Stichting Zeilvaart Warmond heeft sinds 1984 deze race jaarlijks georganisaeerd. Dit … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: