Amstelhoekers boos: 'Uithoorn keert ons de rug toe'
De plannen van de gemeente Uithoorn om de Prinses Irenebrug te veranderen in éénrichtingsverkeer zijn in Amstelhoek met verbijstering ontvangen. Dat schrijven zij in een persbericht. "Het lijkt erop alsof de gemeente-ambtenaren niet verder kijken dan de Amstel en de 1.000 Amstelhoekers aan de overkant letterlijk de rug toekeren. De vraag is of het nobele streven van de gemeente om het oude centrum “autoluw” te maken ook wordt gedeeld door de ondernemers uit Uithoorn. Circa 10% van de omzet in het oude dorp wordt door de Amstelhoekers gegenereerd. Dagelijks worden pizza’s bezorgd, dokters bezocht, gesport in de sportscholen, boodschappen gedaan, kinderen naar de opvang gebracht, fietsen gerepareerd, gaatjes gevuld en biertjes besteld. Maar voor Amstelhoekers betekent het dat als ze straks voor elk wissewasje moeten omrijden via het Amstel-aquaduct, de voorzieningen in Mijdrecht opeens dichterbij en makkelijker te bereiken zijn. De winkeliersvereniging Amstelplein, bij monde van voorzitter Jos van den Berg, heeft in een eerdere reactie al aangegeven dat dit onderdeel van het plan van tafel moet. “Voor Amstelhoekers is dat essentieel, die moeten anders heel ver omrijden om weer thuis te komen.”
Op zich zijn de inwoners van Amstelhoek niet ontevreden met de nieuwe verkeerssituatie, waarbij vooral het vrachtverkeer naar de bloemenveiling en Schiphol niet meer dwars door het dorp dendert. Op dit moment rijden nog regelmatig grote vrachtwagencombinaties, vooral uit het buitenland, zich vast op de smalle dijkjes van het dorp. Maar de algemene verwachting is toch dat, als het stof van de wegwerkzaamheden eenmaal is neergedaald, Amstelhoek er beter aan toe is dan in de tijden van de oude N201.
Maar wat er aan de andere kant van de brug aan plannen wordt bedacht, wordt hoofdschuddend gadegeslagen. Een oudere dorpsbewoner geeft aan: “Omdat ik niet meer zo goed ter been ben, ben ik aangewezen op de auto. Hoewel het telkens maar korte ritjes zijn, ga ik dagelijks toch zeker twee keer over de brug, naar de fysiotherapeut en voor de boodschappen. Ook haal en breng ik mijn kleinkinderen regelmatig op van school. Maar als ik voortaan elke keer 5 kilometer extra moet omrijden, hebben we tussen de middag niet veel tijd meer over voor een boterham.” Een jonge moeder van drie vult aan: “Ik breng er twee naar de kinderopvang en eentje naar school, daarna moet ik opschieten om op tijd op mijn werk te zijn. Dat wordt voortaan eerder opstaan om de hele boel op tijd te regelen.”
De brug ligt er, is de algemene mening, waarom dan toch die idiote plannen, die vooral de bewoners en de ondernemers rond de brug pesten? Papieren idealen als “een autoluw” oud dorp, klinken prachtig, maar blijken in de praktijk weerbarstig. Misschien eens afdalen uit de ivoren toren van het gemeentehuis, een wandelingetje maken over de brug en praten met de mensen op straat? Eén winnaar is alvast bekend; de slimme Poolse ondernemer die in Amstelhoek onlangs een supermarkt opende, krijgt van de gemeente Uithoorn in elk geval een extra duwtje in de rug."