001 -Family
Van Ekris komt de ondernemers te hulp met de E.H.B.E kit

Van Ekris komt de ondernemers te hulp met de E.H.B.E kit


Geplaatst op: 20 maart 2021

Wij bieden de ondernemer de Eerste Hulp Bij Elektrificatie. Ook in 2021 zijn er fiscale stimuleringsmaatregelen én subsidies om consumenten en bedrijven aan te sturen op zero-emissie voertuigen. Voor 2021 zijn er kleine wijzigingen én volgt er medio kwartaal 2 een extra subsidie voor bedrijfswagens. Waar moet de ondernemen aan denken? Moet ik toch voor diesel, benzine of een elektrische bestelwagen gaan? Toyota Van Ekris geeft graag een heldere uitleg. 

BPM
Voor alle personen- en bedrijfswagens zonder uitstoot van CO2 geldt dat er géén BPM berekend wordt. Simpelweg, de BPM wordt bepaald op basis van deze uitstoot en geen uitstoot is geen BPM. Bij Toyota is de BPM al extreem laag door o.a. de hybride modellen en bij de Elektrische modellen 0. 

MRB (MOTORRIJTUIGENBELASTING)
Voor zowel batterij als waterstof elektrische personen- en bedrijfswagens geldt dat er geen MRB verschuldigd is tot en met 31 december 2024. Voor 2025 geldt er een korting van 75% op het dan geldende tarief. Vanaf 2026 zal het reguliere tarief gaan gelden. Aangezien 2025 nog ver is, kan hierin mogelijk nog wat wijzigen.

AANKOOPSUBSIDIE ELEKTRISCHE BEDRIJFSWAGENS
Naar verwachting zal medio het 2e kwartaal van 2021 gestart worden met een aankoopsubsidie voor zero emission bedrijfswagens. Details ontbreken momenteel. Echter zal het hier zeker gaan over een subsidie van 10% berekend over de consumentenprijs excl. BTW met een maximum van € 5.000,-. Dit kan ook i.c.m. lease en financieringsvormen. Uiteraard moet de auto geruime tijd in bezit blijven. Zodra de details bekend zijn zullen wij jullie informeren. Bij Toyota gaat het hier om onze elektrische ProAce bedrijfswagen. Deze hebben wij van compact (City) tot groot (Worker) Proefrijden en testen kan al. Neem even contact met ons op. 

AANKOOPSUBSIDIE ELEKTRISCHE PERSONENWAGENS
Jaarlijks is er een taakstellend budget om particuliere kopers (incl. private lease) te stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Voor 2021 is dit budget inmiddels al vergeven. Pas in 2022 is er weer budget.  Dit geldt uitsluitend voor personenwagens met een consumentenprijs inclusief BTW van maximaal € 45.000,- (en minimaal € 12.000,-). De subsidie voor een nieuwe personenauto is € 4.000,-. Voor aankopen vanaf 1 januari 2022 zal er nieuw budget beschikbaar zijn.

FISCALE STIMULERINGSMAATREGELEN ZOALS KIA, MIA EN VAMIL
We kennen 3 vormen van aftrekposten waarmee de winst voor belastingen verlaagd mag worden. Afhankelijk van het voertuig en aandrijving zijn deze varianten beschikbaar en kunnen percentages verschillen. De winst voor belasting wordt hiermee verlaagd, niet direct de belasting zelf. Voor een BV of NV is de winstbelasting 25%. Voor de meeste ZZP-bedrijven is dit 49,5%. Uiteraard moet een bedrijf winstgevend zijn om deze voordelen te benutten.

KIA (KLEINSCHALIGHEIDS INVESTERINGS AFTREK)
Dit betreft een fiscale stimulering die geldig is voor de aankoop van een bedrijfswagen. Ongeacht de aandrijfvorm dus daarmee ook voor benzine- en dieselvarianten. 28% van de totale investering (auto + opties minus korting) mag worden afgetrokken van de winst voor belastingen. 28% KIA over de investering van bijvoorbeeld € 30.000 = € 8.400,-. BV: € 8.400 x 25% belasting = € 2.100,- netto voordeel ZZP: € 8.400 x 49,5% inkomsten belasting = € 4.158,- netto voordeel Voor 2021 is de maximale investering € 59.170,- om in aanmerking te komen voor 28% KIA.

MIA (MILIEU INVESTERINGS AFTREK)
Dit betreft een fiscale stimulering die geldig is voor de aankoop van een personen of bedrijfswagen zonder CO2-uitstoot. Dit kan zowel een auto met batterij als waterstof elektrische aandrijflijn zijn. Echter, de percentages verschillen. - personenauto batterij elektrisch (geel kenteken) 13,5% - personenauto waterstof elektrisch (geel kenteken) 36,0% - bedrijfswagen batterij elektrisch (grijs kenteken) 36,0% Let op: PROACE personenbussen vallen dus onder de 13,5% en PROACE bedrijfswagens onder de 36% regeling. MIA is toepasbaar met een maximum investeringsbedrag van € 75.000,-. Eventuele laadpalen mogen hierbij ook worden aangemeld. Per 1-1-2021 is MIA niet meer voor een onbeperkt aantal auto’s per klant beschikbaar en is dit afgetopt op 10 per ondernemer.

VAMIL
VAMIL is niet beschikbaar voor batterij elektrische maar uitsluitend voor waterstof elektrische voertuigen zoals onze Toyota Mirai. In deze kan de auto is de boekhouding van de ondernemer in één willekeuring jaar met maximaal 75% worden afgeschreven. Hiermee kun je als ondernemer in een goed jaar de winst voor belastingen verlagen. 

STAPELEN
Alle genoemde stimuleringsmaatregelen stapelen. Dus een PROACE Electric kent geen BPM, geen MRB, en kan gebruik maken van KIA en MIA. Een Toyota Mirai op waterstof kent geen BPM , geen MRB en kan MIA en VAMIL toepassen. 

Wij als Toyota Van Ekris geven je graag de voorbeelden maar laat je accountant of Belastingdienst het je voorrekenen. Elke situatie is anders en is sterk afhankelijk van je financiële situatie. 

Meer weten neem contact op met ons zakelijk team uit Mijdrecht 0297-230350. Even vragen naar Stefan van de Bilt. 

Mailen mag ook naar: stefanvandebilt@vanekris.nl

ZAKELIJK KLANT MAG SHOWROOM BEZOEKEN
Voor de zakelijke klant is onze showroom te bezoeken. Business tot business afspraken en verkeer mag. Dit doen wij natuurlijk op gepaste wijze en met de maatregelen die van kracht zijn. Uiteraard komen we in overleg ook graag naar u toe.


Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Van Ekris komt de ondernemers te hulp met de E.H.B.E kit

Wij bieden de ondernemer de Eerste Hulp Bij Elektrificatie. Ook in 2021 zijn er fiscale stimuleringsmaatregelen én subsidies om consumenten en bedrijven aan te sturen op zero-emissie voertuigen. Voor 2021 zijn er kleine wijzigingen én volgt er medio kwartaal 2 een extra subsidie voor bedrijfswagens. Waar moet de ondernemen aan denken? … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: