Mijdrechter Dennis Heijne heeft een baan om trots op te zijn, vindt hij zelf. Als Ploegleider Incidentenbestrijding bij ProRail zorgt hij, samen met zijn team, dat het treinverkeer na een incident zo snel mogelijk hervat kan worden. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor een stuk veiligheid op en rond het spoor in de regio Randstad Noord en Schiphol.
Tekst Rob Isaacs (De Groene Venen) - Foto's Arthur van der Kooij
Dit interview stond al weken gepland, maar uitgerekend op de ochtend van het gesprek vond vorige week bij Voorschoten een zwaar treinongeluk plaats.
Lees ook: Aanleg fietsrotonde op kruising Ambachtsherensingel/Prinses Margrietlaan begonnen
Dat we Dennis toch te spreken krijgen, is een bizar toeval. Hij is de dag van het ongeluk uit geroosterd, om de volgende dag zijn eerste examen te kunnen doen voor Ploegleider, de functie waarvoor hij in opleiding is, nadat hij vanuit de brandweer Mijdrecht bij de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) terecht kwam en vandaar uit bij ProRail.
“Het is heel dubbel, het is net als vroeger wanneer je een brand miste – een ramp van deze omvang wil je bij zijn om te helpen en ook om je collega’s bij te staan. Raar om dit van een afstandje te volgen.” Zijn beide collega’s Maurice van Goor en Koen de Vries, beiden ook uit Mijdrecht en anderhalf jaar geleden door Dennis naar ProRail ‘gehaald’’
Slim alarmeren
“We werken met een systeem dat ‘slim alarmeren’ heet: bij een melding gaat de dichtstbijzijnde ploegleider rijden. In het geval van Voorschoten zou ik dat dus geweest zijn,” vervolgt hij. “We hebben bij ProRail 4 standplaatsen en dus ook 4 ploegleiders. Mijn rayon loopt van Den Helder tot aan Delft en in oostelijke richting tot Amersfoort en Culemborg.”
Hoe anders is het in vergelijking met werken bij de brandweer? “Organisatorisch niet erg, want ook hier werk je in ploegen en is de communicatie op dezelfde manier gestructureerd, maar het werkgebied is veel groter en ook veel gevarieerder. We hebben niet alleen te maken met incidenten als treinen die ontsporen, of aanrijdingen op spoorwegovergangen. Een belangrijk deel van het werk bestaat uit preventieve taken, juist om te voorkomen dat er incidenten ontstaan.”
Koude fase
Een dag met weinig actie wordt ‘koude fase’ genoemd. “We zitten niet aan de koffie, maar gaan naar buiten, rijden langs het spoor, kijken of het hekwerk nog intact is, controleren de sloten van de hekken en we surveilleren. Dat is wel nodig. Er zijn nu eenmaal mensen die ‘even’ snel onder een opkomende of neergaande overgangboom schieten, of zelfs zigzaggend proberen door te rijden terwijl de bomen al zijn gesloten. Zoiets kan je je leven kosten.”
Wat Dennis het leukst vindt aan zijn werk? “Het is altijd anders, elke dag is anders. Je weet ’s morgens nooit wat de dag zal brengen. Soms moet je van 0 naar 100 en soms heb je een koude fase.” Ook het werken in een team spreekt hem erg aan. “Door je werk goed te doen, help je ook je collega’s. Dat betekent ook dat je uitkijkt voor je ploeggenoten. We maken soms heftige situaties mee en je wilt niet dat die je blijven achtervolgen. Praten met collega’s is een eerste stap. Je bent een team, dus je zorgt voor elkaar.”
De Helden van het spoor
Iedereen kent het wel, vertraging met de trein. Of het nu een seinstoring is, een defecte trein of een aanrijding. De incidentenbestrijders van ProRail proberen er samen met hun collega’s van ProRail Verkeersleiding dagelijks voor te zorgen dat jij veilig onderweg bent en zo min mogelijk vertraging hebt. Wie zijn deze mensen, en hoe ziet hun beroep eruit? In dit filmpje wordt Dennis Heijne gevolgd bij zijn werkzaamheden als incidentenbestrijder bij ProRail.
Ook is Dennis te volgen op Instagram