'Zonde van het geld', 'verschrikkelijke miskleun', 'ontworpen door iemand die dronken was' en 'de meest vreselijke en onoverzichtelijke rotonde die er bestaat'. Het lijkt erop dat alleen de gemeente zelf enthousiast is over de nieuw aangelegde fietsrotonde in Mijdrecht. Wethouder Vijselaar opende twee weken geleden de kruising van de Ambachtsherensingel met de Prinses Margrietlaan. "Deze nieuwe rotonde symboliseert onze toewijding aan veilig fietsen en maakt de voormalige kruising nu veel vriendelijker voor fietsers" legt ze uit. Het wordt een 'belangrijke ontwikkeling van de verkeersveiligheid' genoemd. Daar lijken inwoners het mee eens, maar waarschijnlijk niet op de manier die de wethouder voor ogen had.
De ontwikkeling wordt vooral negatief ervaren. Op de jubeluitspraken van de gemeente volgden bijna honderd reacties. Zo schrijft Carmen de Waal: "Gebruik maken van deze fietsrotonde staat gelijk aan Russische roulette. Het is niet wachten of het fout gaat, maar wanneer het fout gaat. De slimme koppies die dit bedacht hebben en de personen die dit plan hebben goedgekeurd, hebben straks heel wat ongelukken op hun geweten." Sommige weggebruikers ontwijken de hele situatie zelfs: "Voor mij reden deze kant van het dorp zoveel mogelijk te mijden. Zo'n onduidelijke situatie, dat gaat ongelukken opleveren" zegt Lucia Vlasman.
‘Wanboel’
Ook de gemeenteraad roert zich. Raadslid Van Vliet trekt namens Ronde Venen Belang aan de bel. "Nu lijkt het dat automobilisten niet weten hoe de verkeersregels zijn. Het moet niet zo zijn dat de auto een gevaar vormt voor de fietser", vertelt ze tijdens een commissievergadering. Omdat er plannen worden gemaakt voor een fietsrotonde in Vinkeveen, drukt Van Vliet de verantwoordelijk wethouder op het hart om alle ervaringen rondom de Mijdrechtse situatie daarin mee te nemen. Een instructeur van een verkeersschool uit de regio maakt zich zodanig veel zorgen dat hij de gemeenteraad en deze redactie aanschrijft. Hij spreekt van "een zeer gevaarlijk kruispunt waar veel mensen niets van begrijpen. Verkeerstechnisch is het een wanboel. Verkeerskundig en waarschijnlijk juridisch onmogelijk."
Een trainer op het gebied van verkeersregels durft zijn vingers er desgevraagd niet aan te branden. "Ik denk dat de verkeersdeskundige van de gemeente hier zou moeten uitleggen hoe dit bedacht is en wat nu precies de bedoeling is. Maar ik wil de gemeente niet tegen mij hebben, dus vandaar dat ik niet reageer."
Gemeente: ‘pas je gedrag aan’
De gemeente denkt dat de weggebruikers vooral nog moeten wennen. De beleidsadviseur Mobiliteit legt vanuit het gemeentehuis de bal dan ook bij de inwoner: “We zien dat fietsers en automobilisten hun gedrag nog niet aanpassen aan de nieuwe situatie. Zo rijden fietsers nog in tegengestelde richting en passen automobilisten hun snelheid niet aan.” De adviseur beaamt dat de gemeente verantwoordelijk is voor de aanpassingen. “Echter, voor een goed functionerende openbare ruimte blijven we altijd afhankelijk van het gedrag van de weggebruiker. We vragen dan ook de gebruikers van de kruising om rekening te houden met de nieuwe situatie.”
Toch steekt de gemeente de hand deels in eigen boezem. “We merken dat de nieuwe inrichting nog niet het gewenste effect heeft. We hebben diverse opmerkingen verzameld, waarmee we op korte termijn aan de slag gaan. Zo worden deze maand enkele lantaarnpalen verplaatst, waarmee
de bereikbaarheid van mindervaliden verbetert. Ook bekijken we nogmaals de bebording om zo de situatie te verduidelijken.”
Er is één punt waar de gemeente en inwoners elkaar vinden: de vorige situatie was ook niet optimaal. Daarom is besloten de plek aan te pakken. “In de loop der jaren hebben we veel opmerkingen op de oorspronkelijke kruising ontvangen. Er is drie jaar geleden een enquête onder de bewoners uitgevoerd, waaruit deze kruising het meest werd genoemd als fietsonvriendelijk. Dit is voor de gemeente aanleiding geweest om deze kruising te verbeteren. Er is sprake van een complexe kruising, met een groot aantal aansluitingen en richtingen, autoverkeer en fietsverkeer en een hoge verkeersintensiteit. Op andere locaties zijn goede ervaringen opgedaan met fietsrotondes, waarbij de fiets voorrang heeft. Dit ontwerpprincipe is toegepast op deze locatie.”
Hoe zit het nou?
In de nieuwe situatie hebben fietsers voorrang: dat is voor iedereen duidelijk. Voor automobilisten onderling is de situatie gelijkwaardig, met uitzondering van de Ambachtsherensingel aan de kant van de woonwijk. Dit betekent dat bijvoorbeeld automobilisten die van winkelcentrum Adelhof richting de Van der Haarlaan willen, voorrang moeten krijgen van automobilisten die van de Van der Haarlaan naar de Kerkvaartbrug willen, ondanks het verhoogde gedeelte in de weg dat doet suggereren dat je van de Van der Haarlaan ‘met de weg mee’ de brug op gaat. Een laatste tip van de gemeente: “Pas je snelheid aan, volg als fietser de juiste richting en houd rekening met elkaar.”