De provinciale weg N201 bij Mijdrecht krijgt toch een fietstunnel. Het voorstel van Gedeputeerde Staten om de tunnel te schrappen uit de plannen voor de omlegging van de N201 kon niet rekenen op steun van Provinciale Staten. Een Statenbreed gesteund amendement leidde ertoe dat Provinciale Staten op 3 oktober besloten om wél een fietstunnel aan te leggen. De voornaamste overweging van de indieners van het amendement is dat deze partijen de verkeersveiligheid, leefbaarheid, doorstroming en de bereikbaarheid willen bevorderen en het fietsgebruik willen stimuleren. Ook vinden Provinciale Staten het belangrijk om te voldoen aan de gewekte verwachtingen bij de omwonenden en andere belanghebbenden.
Wethouder Anja Vijselaar (Mobiliteit): “We zijn heel blij met het besluit van de provincie en het brede draagvlak. Het is van groot belang dat er een veilige kruising met de nieuwe N201 voor fietsers komt. Die veiligheid kan alleen echt worden geborgd door een ongelijkvloerse kruising, dus met een tunnel. Dat is vanzelfsprekend vandaag al van belang, maar met de ontwikkeling van alle woningbouwplannen en het nieuwe bedrijventerrein wordt dat belang alleen maar groter. Het gaat om scholieren, mensen die naar hun werk fietsen en recreanten. In de toekomst naar verwachting in totaal zo'n 750 fietsers per etmaal. Dit is een belangrijke beslissing die op het juiste moment komt.”
Verlegging N201
De N201 is één van de drukste provinciale wegen in Nederland. De weg wordt verlegd waardoor de bocht bij Mijdrecht uit het tracé verdwijnt. De weg wordt dus als het ware 'gestrekt'. Verkeer kan daardoor beter doorstromen. Met het verleggen van de bocht komt er ook ruimte voor uitbreiding van het bedrijventerrein.
Discussie over komst fietstunnel
In de oorspronkelijke plannen waren meerdere tunnels opgenomen om veilige kruisingen voor fietsers te realiseren. Die plannen waren voor de provincie financieel niet haalbaar. In december 2022 hebben Gedeputeerde Staten (GS) aan Provinciale Staten (PS) voorgesteld om de bocht bij Mijdrecht te strekken. Vanwege de hoge kosten was in dat voorstel geen fietstunnel opgenomen. PS hebben met dat voorstel ingestemd. Tegelijkertijd stemden PS in met een motie, waarin zij GS opdroegen om alsnog de haalbaarheid van een fietstunnel te onderzoeken.
Dat onderzoek leidde tot het voorstel aan PS om af te zien van de realisering van een fietstunnel, omdat de baten niet zouden opwegen tegen de kosten. Bij de baten ging het om het aantal fietsers, en vooral om het aantal te voorkomen verkeersslachtoffers.
Second opinion
Gemeente De Ronde Venen heeft daarop een eigen onderzoek laten uitvoeren. Dat leidde tot een andere uitkomst, namelijk dat de baten wel degelijk stevig opwegen tegen de kosten. Belangrijke verschillen met het onderzoek van de provincie waren onder meer het aantal fietsers dat gebruik gaat maken van de tunnel en de aanlegkosten. Vooral het aantal te voorkomen verkeersslachtoffers was doorslaggevend.
Wethouder Anja Vijselaar heeft de uitkomsten van deze second opinion en de hiervoor genoemde argumenten voor de aanleg van een fietstunnel toegelicht tijdens de voorbereidende commissie ‘Praten met de Staten’ op 4 september. Ook de Fietsersbond, de Vereniging Industriële Belangen De Ronde Venen (VIB) en rector Henk Ligthart van het Veenlanden College maakten toen ook gebruik van het spreekrecht.
Deze inspanningen leidden tot een positief resultaat voor gemeente De Ronde Venen. Tijdens de vergadering van PS op 3 oktober diende het CDA een amendement in, dat unaniem door alle andere partijen werd gesteund. Daarop besloten PS om het voorstel van Gedeputeerde Staten af te wijzen en opdracht te geven voor de realisatie van de fietstunnel. Met de fietstunnel kan De Ronde Venen een veilige fietsverbinding voor alle gebruikers.
Planning
Op dit moment is het project in voorbereiding. De planning is om in 2026 te starten met de daadwerkelijke aanleg en dat de tunnel in 2028 moet worden opgeleverd.