Aanpak (taal)achterstand op scholen verloopt voorspoedig
Geplaatst op: 17 december 2008
De uitvoering van actiepunten uit het programma Lokaal Educatieve Agenda verloopt voorspoedig en de samenwerking tussen scholen onderling en met maatschappelijke instellingen is bevorderd. Dit zijn conclusies die volgen uit de tussentijdse evaluatie van het vierjarige programma Lokaal Eductieve Agenda (LEA). Doel van dit programma is om achterstanden in het basis- en voortgezet onderwijs te voorkomen en te bestrijden.
Concreet gaat het met LEA om de aanpak van spraak- en/of taalachterstanden en leesbevordering op scholen. De activiteiten richten zich vooral op het jonge kind (0-6 jaar) en zijn zo geformuleerd dat er sprake is van een doorlopende leerlijn. Veertig actiepunten vormen het programma LEA dat door samenwerking van scholen (voor en basisscholen), maatschappelijke instellingen (bibliotheek, consultatiebureau, GGD en schoolbegeleidingsdienst) en de gemeente De Ronde Venen uitgevoerd wordt op alle peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, basisscholen en voortgezet onderwijs. Voorbeelden van actiepunten zijn de aanschaf van taalstimuleringsprogramma’s, ‘extra handjes in de klas’ in de vorm van klassenassistenten, logopedische zorg op voor en vroegscholen en bevordering peuterspeelzaalbezoek. Maar ook de Techniek- en wetenschapsdag en een dyslexie symposium zijn voorbeelden van uitgevoerde onderdelen uit het totale programma.
In 2006 heeft de gemeenteraad de Nota Lokale Educatieve Agenda 2006-2010 vastgesteld. De tussentijdse evaluatie is opgesteld met behulp van de scholen en de instellingen. Zij hebben de afgelopen twee jaar positieve ervaringen opgedaan met de uitvoering van actiepunten en de samenwerking.
Concreet gaat het met LEA om de aanpak van spraak- en/of taalachterstanden en leesbevordering op scholen. De activiteiten richten zich vooral op het jonge kind (0-6 jaar) en zijn zo geformuleerd dat er sprake is van een doorlopende leerlijn. Veertig actiepunten vormen het programma LEA dat door samenwerking van scholen (voor en basisscholen), maatschappelijke instellingen (bibliotheek, consultatiebureau, GGD en schoolbegeleidingsdienst) en de gemeente De Ronde Venen uitgevoerd wordt op alle peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, basisscholen en voortgezet onderwijs. Voorbeelden van actiepunten zijn de aanschaf van taalstimuleringsprogramma’s, ‘extra handjes in de klas’ in de vorm van klassenassistenten, logopedische zorg op voor en vroegscholen en bevordering peuterspeelzaalbezoek. Maar ook de Techniek- en wetenschapsdag en een dyslexie symposium zijn voorbeelden van uitgevoerde onderdelen uit het totale programma.
In 2006 heeft de gemeenteraad de Nota Lokale Educatieve Agenda 2006-2010 vastgesteld. De tussentijdse evaluatie is opgesteld met behulp van de scholen en de instellingen. Zij hebben de afgelopen twee jaar positieve ervaringen opgedaan met de uitvoering van actiepunten en de samenwerking.