Staatssecretaris bezoekt studiedag Vechtstreek en Venen
Geplaatst op: 31 maart 2008
Woensdag 2 april a.s. zal staatssecretaris mevrouw Sharon Dijksma aanwezig zijn bij de studiedag van de Vereniging voor Protestants Christelijk Primair Onderwijs Vechtstreek en Venen.
De Vereniging Vechtstreek en Venen is een Vereniging die veertien basisscholen onder beheer heeft. De scholen staan in: Maarssen, Breukelen, Loenen aan de Vecht, Mijdrecht, Wilnis, Abcoude, Baambrugge en Nigtevecht. Dagelijks wordt door zo’n 280 leerkrachten voor ruim 2800 leerlingen onderwijs verzorgd. Jaarlijks wordt er een Vechtstreek en Venen studiedag georganiseerd.
Sharon Dijksma heeft positief gereageerd op een uitnodiging van de voorbereidingscommissie voor de studiedag Vechtstreek en Venen 2008. Zij zal optreden als afsluitend spreekster op deze studiedag die gehouden wordt in één van de veertien scholen van Vechtstreek en Venen: De Fontein in Mijdrecht.
Het onderwerp van deze studiedag is: Leren lezen, de leerkracht doet er écht toe. De dag zal geopend worden door één van de Verenigingsdirecteuren dhr. Cok van Schaik. De inleiding van deze studiedag wordt verzorgd door Anneke Smits; trajectcoördinator dyslexie Opleidingen Speciale Onderwijszorg Hogeschool Windesheim en zéér deskundig en ervaren op gebied van het leesonderwijs: Goed leesonderwijs voorkomt leesproblemen. Het wordt steeds duidelijker dat het de leerkracht is die álle kinderen tot goed lezen kan brengen. De leerkracht heeft invloed op alle factoren die voor goed (begrijpend) lezen van belang zijn: decoderen, vlot lezen, woordenschat en kennis. Maar hoe pakt de leerkracht dat aan? Hoe komen we tot een goed onderbouwde, effectieve en praktische aanpak? In deze lezing zullen theorie en praktijk verweven worden tot antwoorden op deze vragen. Daarbij wordt ook ingegaan op de doorgaande lijn van groep 1 tot 8.
De Workshops, waaruit daarna door de deelnemers gekozen is, worden verzorgd door deskundigen van de School Begeleidings Dienst Eduniek, Marnixacademie, Windesheim, Christelijke Hogeschool Ede en het Samenwerkingsverband Breukelen. Dit betreft de volgende workshops:
1. Werken met de klankkast als instrument voor interactief taalgebruik
2. Gevaarlijke verhalen???
3. Toetsresultaten : interpreteren en doorontwikkelen
4. Omgaan met leesproblemen in groep 4
5. RALFI-lezen
6. Lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw
7. De Leesklinieken van het SWV Breukelen e.o
8. Begrijpend lezen of Leesbevordering en leesmotivatie
9. Voortgezet technisch lezen
10.Het stimuleren van vergroting van de woordenschat
11. Begrijpend en studerend lezen
12. Poezie: een dichter is een tovenaar
13. Interactief voorlezen
14. Leesbeleving en leesplezier in de klas
15. Hoera, ik begrijp de tekst!
Na de twee workshoprondes zal kinderboekenschrijfster Vivian den Hollander alle deelnemers vanuit de invalshoek van het schrijven van kinderboeken vertellen wat zij het belang vindt van het lezen voor en door kinderen. Ze wil graag vooral toegankelijke boeken schrijven en hoopt zo veel kinderen aan het lezen te krijgen. Hoe doe je dat?
Staatssecretaris Sharon Dijksma zal in het afsluitende gedeelte van de studiedag de deelnemers deelgenoot maken van haar visie op het belang van goed leesonderwijs en zij zal natuurlijk vanuit de optiek van de politiek vertellen wat de plannen van de bewindslieden van O, C en W zijn op het gebied van taal-/leesontwikkeling. Een staatssecretaris die als eerste speerpunt van beleid aangeeft “Basisonderwijs: wat slecht is moet goed en wat goed is moet beter”, heeft vast iets interessants te melden aan het “veld”. Zeker omdat in de nadere omschrijving van dat speerpunt staat:
”Dat is allereerst de kwaliteit van het basisonderwijs. Die moet een treetje hoger, of zoals ik ook wel zeg: wat slecht is moet goed, en wat goed is moet beter (waarbij ik met name de focus wil leggen op taal en rekenen). Dat werken aan kwaliteit doen we overigens niet alleen, maar samen met ‘het veld’. En dan met name met de docenten. Die weten namelijk het allerbeste hoe we zoiets moeten aanpakken.” Dat past natuurlijk prima bij het onderwerp van de studiedag.
Overigens zal ook het derde speerpunt van beleid “De leraar op een voetstuk” niet onbesproken blijven: “Goed onderwijs kan niet zonder goede docenten. Wie herinnert zich uit zijn schooltijd nou niet een bijzondere onderwijzer of onderwijzeres? Zo’n onvergetelijke juf of meester is voor veel mensen zelfs een inspiratiebron voor de rest van hun leven. Ook de kinderen van nu gunnen we zulke bevlogen vakmensen. Iemand die een kind net dat extra duwtje in de juiste richting geeft. Of wat steun als het tegenzit. Want een leerkracht draagt niet alleen kennis over, maar heeft ook volop oog voor het kind achter de leerling. Zo’n leerkracht is echt goud waard! Die is terecht trots op zijn of haar vak. En verdient niet alleen respect, maar ook alle ondersteuning. Zo wordt hun vak weer dat prachtvak waar ze terecht trots op zijn. Een vak ook, dat jonge mensen, die echt gemotiveerd en echt geïnspireerd zijn, graag willen leren.”
Woensdag zullen er zo’n 240 leerkrachten van de Vechtreek en Venen scholen onder het gehoor van de staatssecretaris zitten. Zij zullen uitgenodigd worden met de staatssecretaris in gesprek te gaan. Na afloop van het formele gedeelte zullen Sharon Dijksma, Vivian den Hollander, Anneke Smits, de workshopleiders en de deelnemers met elkaar een afsluitende lunch hebben.
De voorbereidingscommissie: Cok van Schaik (Verenigingsdirecteur), Joke van Vliet (directeur De Fontein, Mijdrecht), Wouter Mout (directeur Ten Boomschool, Maarssen) en Arie Pardijs (directeur Schepershoek, Breukelen).
Meer info over deze studiedag op de geheel vernieuwde site van Vechtstreek en Venen: www.vechtstreekenvenen.nl onder PERSONEEL
De Vereniging Vechtstreek en Venen is een Vereniging die veertien basisscholen onder beheer heeft. De scholen staan in: Maarssen, Breukelen, Loenen aan de Vecht, Mijdrecht, Wilnis, Abcoude, Baambrugge en Nigtevecht. Dagelijks wordt door zo’n 280 leerkrachten voor ruim 2800 leerlingen onderwijs verzorgd. Jaarlijks wordt er een Vechtstreek en Venen studiedag georganiseerd.
Sharon Dijksma heeft positief gereageerd op een uitnodiging van de voorbereidingscommissie voor de studiedag Vechtstreek en Venen 2008. Zij zal optreden als afsluitend spreekster op deze studiedag die gehouden wordt in één van de veertien scholen van Vechtstreek en Venen: De Fontein in Mijdrecht.
Het onderwerp van deze studiedag is: Leren lezen, de leerkracht doet er écht toe. De dag zal geopend worden door één van de Verenigingsdirecteuren dhr. Cok van Schaik. De inleiding van deze studiedag wordt verzorgd door Anneke Smits; trajectcoördinator dyslexie Opleidingen Speciale Onderwijszorg Hogeschool Windesheim en zéér deskundig en ervaren op gebied van het leesonderwijs: Goed leesonderwijs voorkomt leesproblemen. Het wordt steeds duidelijker dat het de leerkracht is die álle kinderen tot goed lezen kan brengen. De leerkracht heeft invloed op alle factoren die voor goed (begrijpend) lezen van belang zijn: decoderen, vlot lezen, woordenschat en kennis. Maar hoe pakt de leerkracht dat aan? Hoe komen we tot een goed onderbouwde, effectieve en praktische aanpak? In deze lezing zullen theorie en praktijk verweven worden tot antwoorden op deze vragen. Daarbij wordt ook ingegaan op de doorgaande lijn van groep 1 tot 8.
De Workshops, waaruit daarna door de deelnemers gekozen is, worden verzorgd door deskundigen van de School Begeleidings Dienst Eduniek, Marnixacademie, Windesheim, Christelijke Hogeschool Ede en het Samenwerkingsverband Breukelen. Dit betreft de volgende workshops:
1. Werken met de klankkast als instrument voor interactief taalgebruik
2. Gevaarlijke verhalen???
3. Toetsresultaten : interpreteren en doorontwikkelen
4. Omgaan met leesproblemen in groep 4
5. RALFI-lezen
6. Lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw
7. De Leesklinieken van het SWV Breukelen e.o
8. Begrijpend lezen of Leesbevordering en leesmotivatie
9. Voortgezet technisch lezen
10.Het stimuleren van vergroting van de woordenschat
11. Begrijpend en studerend lezen
12. Poezie: een dichter is een tovenaar
13. Interactief voorlezen
14. Leesbeleving en leesplezier in de klas
15. Hoera, ik begrijp de tekst!
Na de twee workshoprondes zal kinderboekenschrijfster Vivian den Hollander alle deelnemers vanuit de invalshoek van het schrijven van kinderboeken vertellen wat zij het belang vindt van het lezen voor en door kinderen. Ze wil graag vooral toegankelijke boeken schrijven en hoopt zo veel kinderen aan het lezen te krijgen. Hoe doe je dat?
Staatssecretaris Sharon Dijksma zal in het afsluitende gedeelte van de studiedag de deelnemers deelgenoot maken van haar visie op het belang van goed leesonderwijs en zij zal natuurlijk vanuit de optiek van de politiek vertellen wat de plannen van de bewindslieden van O, C en W zijn op het gebied van taal-/leesontwikkeling. Een staatssecretaris die als eerste speerpunt van beleid aangeeft “Basisonderwijs: wat slecht is moet goed en wat goed is moet beter”, heeft vast iets interessants te melden aan het “veld”. Zeker omdat in de nadere omschrijving van dat speerpunt staat:
”Dat is allereerst de kwaliteit van het basisonderwijs. Die moet een treetje hoger, of zoals ik ook wel zeg: wat slecht is moet goed, en wat goed is moet beter (waarbij ik met name de focus wil leggen op taal en rekenen). Dat werken aan kwaliteit doen we overigens niet alleen, maar samen met ‘het veld’. En dan met name met de docenten. Die weten namelijk het allerbeste hoe we zoiets moeten aanpakken.” Dat past natuurlijk prima bij het onderwerp van de studiedag.
Overigens zal ook het derde speerpunt van beleid “De leraar op een voetstuk” niet onbesproken blijven: “Goed onderwijs kan niet zonder goede docenten. Wie herinnert zich uit zijn schooltijd nou niet een bijzondere onderwijzer of onderwijzeres? Zo’n onvergetelijke juf of meester is voor veel mensen zelfs een inspiratiebron voor de rest van hun leven. Ook de kinderen van nu gunnen we zulke bevlogen vakmensen. Iemand die een kind net dat extra duwtje in de juiste richting geeft. Of wat steun als het tegenzit. Want een leerkracht draagt niet alleen kennis over, maar heeft ook volop oog voor het kind achter de leerling. Zo’n leerkracht is echt goud waard! Die is terecht trots op zijn of haar vak. En verdient niet alleen respect, maar ook alle ondersteuning. Zo wordt hun vak weer dat prachtvak waar ze terecht trots op zijn. Een vak ook, dat jonge mensen, die echt gemotiveerd en echt geïnspireerd zijn, graag willen leren.”
Woensdag zullen er zo’n 240 leerkrachten van de Vechtreek en Venen scholen onder het gehoor van de staatssecretaris zitten. Zij zullen uitgenodigd worden met de staatssecretaris in gesprek te gaan. Na afloop van het formele gedeelte zullen Sharon Dijksma, Vivian den Hollander, Anneke Smits, de workshopleiders en de deelnemers met elkaar een afsluitende lunch hebben.
De voorbereidingscommissie: Cok van Schaik (Verenigingsdirecteur), Joke van Vliet (directeur De Fontein, Mijdrecht), Wouter Mout (directeur Ten Boomschool, Maarssen) en Arie Pardijs (directeur Schepershoek, Breukelen).
Meer info over deze studiedag op de geheel vernieuwde site van Vechtstreek en Venen: www.vechtstreekenvenen.nl onder PERSONEEL