001 - Tuimarkt

Verbreding A2 Vinkeveen en Abcoude


Geplaatst op: 6 februari 2008
Bij de aanleg van de A2 worden diverse maatregelen genomen om de geluidsoverlast te beperken. Ook de luchtkwaliteit mag niet achteruit gaan. De A2 wordt voorzien van zeer open asfaltbeton (ZOAB) en er worden geluidsschermen geplaatst.

Beperken van geluidsoverlast
Als de verbrede weg eenmaal gebruikt wordt, moeten omwonenden zo weinig mogelijk last hebben van het verkeersgeluid. In nabijgelegen woonwijken moet het geluid binnen de wettelijke grenzen blijven. De geluidsschermen bij Abcoude, Vinkeveen en Maarssen worden daarom vervangen en verhoogd. Bij Abcoude bijvoorbeeld komt voor de woningen aan de Groenlandse kade en de Vinkekade een scherm van 3500 meter lang en 5,5 meter hoog. Een tweede scherm krijgt een plek aan de andere kant van de weg. Het begint bij de Burgemeester des Tombeweg en loopt door tot voorbij de bebouwde kom van Abcoude, alles bij elkaar zo’n 1100 meter. Dit scherm wordt 7 meter hoog.

Door een dubbele laag zeer open asfaltbeton (ZOAB) heeft de bebouwde kom minder last van het geluid. Dubbellaags ZOAB is het meest stille asfalt. Dat gebeurt op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen en ten zuiden van de tunnel tot aan het Taatse viaduct. Dubbellaags ZOAB absorbeert het geluid. Het effect is nog groter als er ook een lagere maximumsnelheid (100 km/u) wordt gereden.

Gevolgen voor luchtvervuiling
Het verkeer op een snelweg heeft ook gevolgen voor de luchtkwaliteit in de omgeving. Het Besluit Luchtkwaliteit geeft grenswaarden aan, onder andere voor fijn stof en stikstofdioxide (NO2). Het besluit zegt ook dat nieuwe activiteiten niet tot verdere verslechtering van de luchtkwaliteit mogen leiden. Onderzocht is dat bij verbreding van de snelweg naar 2x4 rijstroken de luchtkwaliteit voldoet aan dit besluit.

Rijkswaterstaat onderzoekt met behulp van de nieuwste methoden of de luchtkwaliteit ook voldoet bij 2x5 rijstroken. Volgens het Besluit Luchtkwaliteit 2005 mag immers ook bij 2x5 rijstroken de luchtkwaliteit niet achteruitgaan. In de berekeningen worden ontwikkelingen meegenomen als roetfilters en het stimuleren van schonere motoren en brandstoffen. Doordat de doorstroming verbetert, neemt de uitstoot van luchtvervuilende stoffen in ieder geval af.

Gevolgen voor inwoners van Abcoude
Inpassing in het landschap
Automobilisten en bewoners hebben vanaf de aansluiting Vinkeveen tot net voor de brug over het riviertje de Winkel zicht op het karakteristieke veenweidelandschap van Abcoude en Baambrugge. Plaatselijk komt er langs de weg begroeiing, maar over grote lengte blijft het uitzicht in stand. Dit is het uitgangspunt voor het landschapsplan dat voor het hele traject is gemaakt.

Antizichtwal
De verbreding van de A2 is een goede aanleiding om verbeteringen aan te brengen langs de snelweg. Langs de afrit tussen het riviertje de Winkel en de Burgemeester des Tombeweg legt Rijkswaterstaat op verzoek van de gemeente Abcoude een zogenaamde anti-zichtwal aan. Inwoners van Abcoude kijken dan niet tegen de snelweg aan. De wal wordt 5,5 meter hoog.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Rijkswaterstaat

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Verbreding A2 Vinkeveen en Abcoude

Bij de aanleg van de A2 worden diverse maatregelen genomen om de geluidsoverlast te beperken. Ook de luchtkwaliteit mag niet achteruit gaan. De A2 wordt voorzien van zeer open asfaltbeton (ZOAB) en er worden geluidsschermen geplaatst. Beperken van geluidsoverlastAls de verbrede weg eenmaal gebruikt wordt, moeten omwonenden zo weinig … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: