Argon en CSW in de Driehoek ?
Geplaatst op: 2 oktober 2007
Onderzoek naar het verplaatsen van de voetbalvelden van Argon en CSW naar de Driehoek leidt tot enkele schokkende conclusies. Juist door het samenvoegen van beide verenigingen (en mogelijk ook nog de Hockeyvereniging en tennisvereniging Wilnis) ontstaat gigantische overlast voor bewoners in de gehele De Ronde Venen.
48 lichtmasten die elk net zoveel licht geven als de zon. Elke doordeweekse dag van 15.30 - 23.00 uur trainingen van in totaal meer dan 90 teams. In het weekend verplaatsen ca. 1500 auto’s van de ene kant van de Ronde Venen naar de andere kant. Daardoor ontstaan verkeersinfarcten bij stoplichten, rotondes en op 30km wegen. Dit zijn de keiharde cijfers.
Vereniging de3hoek heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van het samenvoegen van de sportverenigingen in de Driehoek. Het samenvoegen van de sportverenigingen leidt tot overlast die niet beperkt is tot de direct omwonenden.
Argon en CSW hebben samen ongeveer 1600 leden. Deze zijn verdeeld over ca. 90 teams. De meeste teams trainen meerdere keren per week. Deze spelers, van de jongste jeugd tot en met de veteranen moeten ook naar de Driehoek toe. Veel Argonauten kunnen nu nog lopend of met de fiets, na de verplaatsing zullen ook zij vaker met de auto komen.
Nu al staan de parkeerplaatsen van Argon en CSW elk weekend vol. Per parkeerplaats betekent dat nu een kleine 200! Auto’s. Als Argon 1 op zondag thuis speelt komen er gemiddeld 750 bezoekers. Al die auto’s moeten ergens vandaan komen, via de rotonde op Bozenhoven, of de stoplichten bij de Industrieweg. Alternatieve routes kunnen de Padmosweg of de, nu verkeersluwe, Herenweg zijn en aansluitend de Wilnisse Zijweg. De hele omgeving van de Driehoek zal in het weekend vollopen en eindigen in een verkeersinfarct. Door al die auto’s op de weg, dat is gewoon realiteitszin, zal het voor kinderen op de fiets nog gevaarlijker worden.
Ook de verlichting van de velden is een belangrijk punt. Wie kent niet de kassen aan de Van der Haarlaan, een zee van licht elke avond weer. Gelukkig worden die kassen nu geblindeerd. Maar hoe moet dat met 15 meter hoge lichtmasten die zoveel licht afgeven dat het lijkt of de zon schijnt. Deze zee van licht brandt elke doordeweekse avond van augustus tot ver in april.
Dan is er het geluid. Hoe meet je dat. De Driehoek lijkt nu wel een stiltegebied. Straks is het iedere dag druk, trainende jeugd, voetballende veteranen, die na afloop nog een biertje pakken in de kantine en lallend naar huis gaan. Gescoorde goals begeleid door overwinningsmuziek en oorverdovend gejuich, het hoort erbij. Voetbalkampen met middernachtelijke speurtochten. Alleen in juli lijkt de rust weer te keren. En dan hebben we het nog niet over de kans dat de kermis naar de Driehoek verplaatst gaat worden.
Er is maar één conclusie mogelijk, het samengaan van Argon en CSW in de Driehoek brengt een onaanvaardbare verslechtering van het leefklimaat in de Ronde Venen met zich mee. De politieke partijen zouden met deze wetenschap op de bres moeten springen voor de bewoners van de Ronde Venen. Zeker omdat er alternatieven zijn, Argon wil bijvoorbeeld wel verplaatsen naar de overkant van de Oosterlandweg.
Door de sportverenigingen op verschillende plekken te situeren blijft de overlast beperkt en wonen in De Ronde Venen leuk!
48 lichtmasten die elk net zoveel licht geven als de zon. Elke doordeweekse dag van 15.30 - 23.00 uur trainingen van in totaal meer dan 90 teams. In het weekend verplaatsen ca. 1500 auto’s van de ene kant van de Ronde Venen naar de andere kant. Daardoor ontstaan verkeersinfarcten bij stoplichten, rotondes en op 30km wegen. Dit zijn de keiharde cijfers.
Vereniging de3hoek heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van het samenvoegen van de sportverenigingen in de Driehoek. Het samenvoegen van de sportverenigingen leidt tot overlast die niet beperkt is tot de direct omwonenden.
Argon en CSW hebben samen ongeveer 1600 leden. Deze zijn verdeeld over ca. 90 teams. De meeste teams trainen meerdere keren per week. Deze spelers, van de jongste jeugd tot en met de veteranen moeten ook naar de Driehoek toe. Veel Argonauten kunnen nu nog lopend of met de fiets, na de verplaatsing zullen ook zij vaker met de auto komen.
Nu al staan de parkeerplaatsen van Argon en CSW elk weekend vol. Per parkeerplaats betekent dat nu een kleine 200! Auto’s. Als Argon 1 op zondag thuis speelt komen er gemiddeld 750 bezoekers. Al die auto’s moeten ergens vandaan komen, via de rotonde op Bozenhoven, of de stoplichten bij de Industrieweg. Alternatieve routes kunnen de Padmosweg of de, nu verkeersluwe, Herenweg zijn en aansluitend de Wilnisse Zijweg. De hele omgeving van de Driehoek zal in het weekend vollopen en eindigen in een verkeersinfarct. Door al die auto’s op de weg, dat is gewoon realiteitszin, zal het voor kinderen op de fiets nog gevaarlijker worden.
Ook de verlichting van de velden is een belangrijk punt. Wie kent niet de kassen aan de Van der Haarlaan, een zee van licht elke avond weer. Gelukkig worden die kassen nu geblindeerd. Maar hoe moet dat met 15 meter hoge lichtmasten die zoveel licht afgeven dat het lijkt of de zon schijnt. Deze zee van licht brandt elke doordeweekse avond van augustus tot ver in april.
Dan is er het geluid. Hoe meet je dat. De Driehoek lijkt nu wel een stiltegebied. Straks is het iedere dag druk, trainende jeugd, voetballende veteranen, die na afloop nog een biertje pakken in de kantine en lallend naar huis gaan. Gescoorde goals begeleid door overwinningsmuziek en oorverdovend gejuich, het hoort erbij. Voetbalkampen met middernachtelijke speurtochten. Alleen in juli lijkt de rust weer te keren. En dan hebben we het nog niet over de kans dat de kermis naar de Driehoek verplaatst gaat worden.
Er is maar één conclusie mogelijk, het samengaan van Argon en CSW in de Driehoek brengt een onaanvaardbare verslechtering van het leefklimaat in de Ronde Venen met zich mee. De politieke partijen zouden met deze wetenschap op de bres moeten springen voor de bewoners van de Ronde Venen. Zeker omdat er alternatieven zijn, Argon wil bijvoorbeeld wel verplaatsen naar de overkant van de Oosterlandweg.
Door de sportverenigingen op verschillende plekken te situeren blijft de overlast beperkt en wonen in De Ronde Venen leuk!