Verscherpte controle op getinte ramen
Geplaatst op: 23 juli 2007
Politie Regio Utrecht gaat vanaf deze week scherper controleren op auto’s met te donker getinte ramen. De Verkeerspolitie Utrecht beschikt sinds kort over een meetapparaat, genaamd de Tintman, die de lichtdoorlaatbaarheid van het raam meet.
Boete en invordering kentekenbewijs
Automobilisten die rondrijden in een auto waarvan de ramen minder dan 50 % licht doorlaten, kunnen rekenen op een boete van € 75 als ze aangehouden worden. Daarnaast wordt ook het kentekenbewijs van het voertuig ingevorderd. De eigenaar van de auto heeft vervolgens vier weken de tijd om de lichtdoorlaatbaarheid van de ramen te herstellen. De maatregel geldt zowel voor ramen waarop folie geplakt is als voor gecoate ramen.
Landelijke richtlijnen OM
De controles zijn het gevolg van landelijke richtlijnen van het Openbaar Ministerie. Volgens de politie was de regelgeving over getinte ramen tot nu toe niet altijd eenduidig, maar is dat probleem dankzij jurisprudentie opgelost.
Verkeersveiligheid voornaamste reden
De voornaamste reden van het strengere optreden is de verkeersveiligheid. Het zicht vanuit voertuigen met geblindeerde ramen is zeer beperkt. Zeker ’s nachts. Donker getinte autoruiten beperken het zicht en zijn daarom een gevaar voor de verkeersveiligheid. Vooral bij regenachtig en donker weer of wanneer een zonnebril wordt gedragen, kunnen getinte ruiten tot gevaarlijke situaties leiden. Bovendien is oogcontact tussen bestuurders onderling - en met kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers - onmogelijk. Hierdoor vervalt een belangrijke communicatiemogelijkheid in het verkeer.
Boete en invordering kentekenbewijs
Automobilisten die rondrijden in een auto waarvan de ramen minder dan 50 % licht doorlaten, kunnen rekenen op een boete van € 75 als ze aangehouden worden. Daarnaast wordt ook het kentekenbewijs van het voertuig ingevorderd. De eigenaar van de auto heeft vervolgens vier weken de tijd om de lichtdoorlaatbaarheid van de ramen te herstellen. De maatregel geldt zowel voor ramen waarop folie geplakt is als voor gecoate ramen.
Landelijke richtlijnen OM
De controles zijn het gevolg van landelijke richtlijnen van het Openbaar Ministerie. Volgens de politie was de regelgeving over getinte ramen tot nu toe niet altijd eenduidig, maar is dat probleem dankzij jurisprudentie opgelost.
Verkeersveiligheid voornaamste reden
De voornaamste reden van het strengere optreden is de verkeersveiligheid. Het zicht vanuit voertuigen met geblindeerde ramen is zeer beperkt. Zeker ’s nachts. Donker getinte autoruiten beperken het zicht en zijn daarom een gevaar voor de verkeersveiligheid. Vooral bij regenachtig en donker weer of wanneer een zonnebril wordt gedragen, kunnen getinte ruiten tot gevaarlijke situaties leiden. Bovendien is oogcontact tussen bestuurders onderling - en met kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers - onmogelijk. Hierdoor vervalt een belangrijke communicatiemogelijkheid in het verkeer.