Aanleg fietspad Hoofdweg in Waverveen stap dichterbij
Geplaatst op: 6 september 2005
Dinsdag 30 augustus heeft het college van B&W een keuze gemaakt uit drie voorstellen tot aanleg van een fietspad langs de Hoofdweg in Waverveen. Gekozen is voor een variant met een fietspad van 2,25 m, dat van de hoofdrijbaan wordt gescheiden met een iets verhoogde tussenberm. Naar verwachting kan het fietspad in mei 2006 in gebruik genomen worden.
De Hoofdweg in Waverveen, tussen de N201 en de Waver, wordt door bewoners al jaren gezien als een gevaarlijke weg voor fietsers. In de praktijk blijkt dat gelukkig mee te vallen, want in de periode 1996 -2001 is één ongeval met letsel geweest waarbij een fietser betrokken was. Toch wil het college de veiligheid voor fietsers – en voetgangers – vergroten door een fietspad aan te leggen. Het fietspad wordt dan zowel door schoolgaande jeugd gebruikt, als voor recreatie. De aanlegkosten zijn circa € 1.339.000, maar omdat de gemeente hoogstwaarschijnlijk een beroep kan doen op enkele subsidies van provincie en Rijk, hoeft de gemeente zelf slechts zo’n € 335.000 bij te dragen.
Plannen voor de aanleg van een fietspad zijn al eerder met bewoners gesproken en in mei heeft de raadscommissie Openbare werken B&W gevraagd de mogelijkheden van een geheel vrijliggend fietspad te onderzoeken. Inmiddels zijn drie fietspad-varianten opgesteld en daaruit is gebleken dat de aanleg van een vrijliggend fietspad niet alleen flink duurder zou zijn, maar ook veel langer zou duren.
Om een geheel vrijliggend fietspad aan te leggen, zou eerst grond van particulieren aangekocht moeten worden. Die grondverwerving zou enkele maanden – zo niet jaren – in beslag nemen. Daarnaast zou de gemeente geen beroep meer kunnen doen op de subsidies van provincie en Rijk.
Nu B&W het besluit genomen heeft het fietspad tegen de hoofdrijbaan aan te leggen, kan het college vrijstelling van het bestemmingsplan vragen, een beroep doen op de subsidies én een raadsvoorstel met bijbehorende begroting opstellen. Bij een fietspad van 2,25 m blijft 5 meter van de bestaande hoofdrijbaan over voor autoverkeer. Een bermverharding aan de oostzijde van de rijbaan moet er voor zorgen dat ook brede (landbouw)voertuigen elkaar kunnen passeren.
Volgens de planning kan het voorstel in november, via de raadscommissie OW, naar de gemeenteraad geleid worden. Daarna komt het besluit van de gemeenteraad vier weken ter inzage te liggen. Als eind februari dan de eerste spa in de grond gaat, kan men het fietspad in mei 2006 in gebruik nemen.
De Hoofdweg in Waverveen, tussen de N201 en de Waver, wordt door bewoners al jaren gezien als een gevaarlijke weg voor fietsers. In de praktijk blijkt dat gelukkig mee te vallen, want in de periode 1996 -2001 is één ongeval met letsel geweest waarbij een fietser betrokken was. Toch wil het college de veiligheid voor fietsers – en voetgangers – vergroten door een fietspad aan te leggen. Het fietspad wordt dan zowel door schoolgaande jeugd gebruikt, als voor recreatie. De aanlegkosten zijn circa € 1.339.000, maar omdat de gemeente hoogstwaarschijnlijk een beroep kan doen op enkele subsidies van provincie en Rijk, hoeft de gemeente zelf slechts zo’n € 335.000 bij te dragen.
Plannen voor de aanleg van een fietspad zijn al eerder met bewoners gesproken en in mei heeft de raadscommissie Openbare werken B&W gevraagd de mogelijkheden van een geheel vrijliggend fietspad te onderzoeken. Inmiddels zijn drie fietspad-varianten opgesteld en daaruit is gebleken dat de aanleg van een vrijliggend fietspad niet alleen flink duurder zou zijn, maar ook veel langer zou duren.
Om een geheel vrijliggend fietspad aan te leggen, zou eerst grond van particulieren aangekocht moeten worden. Die grondverwerving zou enkele maanden – zo niet jaren – in beslag nemen. Daarnaast zou de gemeente geen beroep meer kunnen doen op de subsidies van provincie en Rijk.
Nu B&W het besluit genomen heeft het fietspad tegen de hoofdrijbaan aan te leggen, kan het college vrijstelling van het bestemmingsplan vragen, een beroep doen op de subsidies én een raadsvoorstel met bijbehorende begroting opstellen. Bij een fietspad van 2,25 m blijft 5 meter van de bestaande hoofdrijbaan over voor autoverkeer. Een bermverharding aan de oostzijde van de rijbaan moet er voor zorgen dat ook brede (landbouw)voertuigen elkaar kunnen passeren.
Volgens de planning kan het voorstel in november, via de raadscommissie OW, naar de gemeenteraad geleid worden. Daarna komt het besluit van de gemeenteraad vier weken ter inzage te liggen. Als eind februari dan de eerste spa in de grond gaat, kan men het fietspad in mei 2006 in gebruik nemen.