Een kleine 100 belangstellenden bezochten afgelopen maandag de Informatieavond over “Veranderingen in de Zorg”. Programmamanager Rob Oudkerk presenteerde in kort bestek voor welke zorgtaken de gemeente voortaan verantwoordelijk is en vooral ook hóe de gemeente dat wil gaan doen. De gemeente wordt met ingang van 2015 namelijk regisseur van veel zorg én opdrachtgever van organisaties en instellingen. Het motto voor Aalsmeer bij deze hele operatie is: “Meedoen mogelijk maken”.
De bezoekers volgden de presentatie met veel belangstelling en uit de reacties bleek dat het voor velen nieuw was wat er werd verteld. De programmamanager legde uit dat de gemeente eerste aanspreekpunt wordt voor veel taken uit de AWBZ en voor Jeugdhulp. In de praktijk melden bewoners én professionals zich vanaf 1 januari 2015 bij het Sociaal Loket. Het kan dan gaan om eenvoudige vragen om ondersteuning of om de signalering van gezinnen met complexe problemen. In het geval van complexe problemen komt het Sociaal Team in actie. In het Sociaal Team zitten meerdere hulpverleners die ondersteuning bieden. Maar de hulp wordt wel gecoördineerd: het gezin krijgt één aanspreekpunt en er komt één plan. Naar een sociaal team wordt iemand doorverwezen door de gemeente, vaak via het sociaal loket, door de huisarts of een andere deskundige.
Voor zowel jeugdhulp als voor de zorg geldt dat 2015 een overgangsjaar wordt, waarbij er weinig tot niets verandert voor de mensen die nu al hulp krijgen. Voor WMO en AWBZ geldt wel dat het in enkele gevallen mogelijk is dat de hulp door een andere organisatie of door een andere persoon wordt geleverd. Bij jeugdhulp blijft dezelfde persoon en organisatie ondersteuning bieden.
Verantwoordelijk wethouders Ad Verburg (WMO) en Gertjan van der Hoeven (Jeugdhulp) benadrukten dat de hele overdracht van zorgtaken goed wordt voorbereid en de zorg efficiënter wordt georganiseerd, maar dat het niet uit te sluiten is dat er dingen mis gaan. Ook gaven ze aan dat het uitgangspunt voor het College bij het uitvoeren van deze nieuwe taken is dat iedere Aalsmeerse inwoner die zorg nodig heeft, dat ook krijgt. Er wordt wel een groter beroep op mensen zelf en hun omgeving gedaan.
Vragen uit de zaal
Vanuit de zaal werden diverse vragen gesteld; onder andere of het mogelijk is om volgend jaar weer een informatiebijeenkomst te houden om te kijken hoe de overdracht van taken is gegaan. Er werd ook gevraagd of het mogelijk is om vrijwilligers en vrijwilligerstaken te coördineren omdat er in de praktijk nogal wat overlap is. De vrijwilligerscentrale pakte deze vraag meteen op. Verder hadden veel aanwezigen vragen over hun specifieke situatie en wat daarin zou veranderen. Deze vragen werden na afloop van de presentatie één op één gesteld bij de diverse informatiepunten.
Meer weten?
De Aalsmeerse inwoners die nu zorg ontvangen hebben vorige week een brief met uitleg over de veranderingen ontvangen. Mocht u deze brief onverhoopt niet ontvangen hebben, dan kunt u contact opnemen met de gemeente tel. 0297-387575. Bewoners die jeugdhulp ontvangen krijgen later in het jaar ook een dergelijke brief. Als u op de hoogte wilt blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de zorg in Aalsmeer, dan kunt u zich aanmelden voor onze nieuwsbrief. Mail uw e-mailadres naar: zorgvoorelkaar@aalsmeer.nl. Meer informatie en antwoorden op de meest voorkomende vragen vindt u ook op: www.aalsmeer.nl/zorgvoorelkaar.