B en W maken zich zorgen over de manier waarop Utrecht het openbaar vervoer voor 2016 wil aanbesteden. In een kritische brief schrijft het Rondeveense college te vrezen dat de plannen van GS leiden tot een verslechtering van het openbaar vervoer in de gemeente.
De brief is een reactie op het Ontwerp-Programma van Eisen Aanbesteding Openbaar Vervoer van de provincie Utrecht. Dit programma bevat de voorwaarden waaraan bedrijven moeten voldoen, willen ze in 2016 openbaar vervoer in Utrecht mogen verzorgen.
B en W constateren dat door dit voorlopige eisenpakket de kwaliteit van het openbaar vervoer in De Ronde Venen in het gedrang komt. Ze dringen daarom aan op bijstelling van het Programma van Eisen. Zo pleiten ze voor een rechtstreekse busverbinding tussen Utrecht CS en Vinkeveen en Mijdrecht.
De huidige route per trein en bus via station Breukelen kost de reizigers te veel tijd, meent het college.
Ook vraagt het een betere afstemming met de aanbesteding van het openbaar vervoer in het gebied Amstelland-Meerlanden. In De Ronde Venen rijden namelijk bussen uit twee vervoersregio’s. Betere samenwerking tussen Utrecht en Amstelland-Meerlanden levert efficiëntere en voor de reiziger betere verbindingen op.
Laatste bus
De buslijn 120 (Utrecht CS – station Bijlmer-Arena) valt bij deze aanbesteding voor het eerst in de vervoersregio Utrecht. In verband met de bereikbaarheid van station Abcoude dringt het college erop aan dat deze lijn ‘integraal gehandhaafd’ blijft.
Ook verzoekt het GS om heroverweging van het tijdstip waarop de laatste bus uit Woerden vertrekt:
19.00 uur. ‘Dit lijkt ons erg vroeg’, aldus B en W. Datzelfde geldt voor de laatste bus uit Utrecht, die volgens de voorlopige plannen om 22.00 uur vanaf Centraal Station wegrijdt.
De bereikbaarheid van de kleine kernen in De Ronde Venen zou ook beter moeten. Het college vraagt de provincie het aantal buurtbussen te verdubbelen naar vier. Tenslotte roept het de provincie op om samen te werken aan een onderliggend netwerk van kleinschalig vervoer.