Op 1 november 2014 bestond 2toDrive drie jaar. In drie jaar tijd zijn er ruim 80.000 17-jarigen via het 2toDrive traject geslaagd. 2toDrivers doen het ook nog eens beter op hun rijexamen dan hun oudere medekandidaten, het slagingspercentage onder 17-jarigen ligt hoger dan bij 18-plussers.
De eerste twee stappen van de evaluatie tonen aan dat de begeleid rijden-fase in Nederland serieus wordt genomen, zo concludeert de SWOV. “Er wordt daadwerkelijk geoefend en de meeste 2toDrivers doen dit ook regelmatig en in verschillende situaties en omstandigheden. Daarmee is in principe het doel van begeleid rijden bereikt: in relatief veilige omstandigheden ervaring opdoen voordat een jonge automobilist alleen de weg op gaat.”
Of de hoeveelheid ervaring ook voldoende is om een meetbaar effect te hebben op hun ongevalsbetrokkenheid en overtredingsgedrag als ze op hun 18e zelfstandig de weg op gaan, daarover zegt de SWOV echter nog geen uitspraken te kunnen doen. “Dat wordt in de volgende fasen van de evaluatie onderzocht.” De minister verwacht de eindrapportage van de SWOV in 2016.
2toDrivers zijn in bijna 58 procent van de gevallen man, de overige 42 procent is vrouw, zo blijkt ook uit enquête-gegevens. De belangrijkste redenen om deel te nemen aan het project is dat de jongeren direct na hun achttiende verjaardag zelfstandig mogen autorijden. Ook het feit dat ze ook al vóór die tijd een auto mogen besturen, weegt zwaar mee. De jongeren worden over het algemeen gecoached door hun ouder van dezelfde sekse.
Het slagingspercentage van 2toDrivers voor het praktijkexamen ligt gemiddeld 7,3 procentpunten hoger dan dat van reguliere rijbewijskandidaten. Mogelijk heeft deze prestatie te maken met de motivatie van de 17-jarigen. Zij nemen hun rijopleiding serieus, daarbij ondersteund door hun ouders, dit leid tot hogere resultaten.
Belangrijk om hogere resultaten te behalen is vooral de voorbereiding zegt Erwin Veenboer van Het VerkeersCollege. Een goede voorbereiding leid tot veel hogere resultaten met het examen en natuurlijk ook de bij verkeersveiligheid na het examen.
Als voorbereiding biedt het Verkeerscollege de mogelijkheid om voor de start van je rijopleiding onbeperkt te komen oefenen op de rijsimulator in Mijdrecht. Hiermee worden alle basishandelingen van het autorijden al aangeleerd in een omgeving aansluitend aan het niveau van de kandidaat. Daardoor start de leerling al met een behoorlijke ervaring in de lesauto bij de eerste rijles. Deze voorbereiding verhoogd de slagingskans met ruim 10%.(onderzoek TU Delft) Ook de theorie is een heel belangrijk onderdeel volgens Veenboer. Tijdens een theorie cursus worden alle theorieregels en verkeerssituaties behandeld. Daarbij wordt er ook een link gelegd naar de praktijklessen. Iemand die de voorrang niet goed snapt zal veel problemen met de praktijklessen en het examen krijgen op kruispunten. De theoriecursus is elke zaterdag onbeperkt te volgen totdat de kandidaat geslaagd is. Daarnaast mogen ze onbeperkt gratis theorie examens komen oefenen op de locatie in Mijdrecht. Een goede voorbereiding is het halve werk en scheelt een hoop lesgeld.
Geplaatst op: 15 december 2014