Senioren zitten niet te wachten op Twitter
"Wat moet ik nou over mezelf vertellen. Moet ik elke keer als ik naar Albert Heijn ga om daar boodschappen te doen dat op internet laten weten? Kom nou. Ik heb wel wat anders te doen." Het is een van de eerste opmerkingen geuit tijdens de groots aangekondigde workshop kennismaken met Twitter, vorige week georganiseerd door de SeniorWeb De Ronde Venen. Later worden die opmerkingen wat afgezwakt als blijkt dat je met Twitter ook anderen kunt volgen om op die manier op de hoogte te blijven van veel doen en laten in de maatschappij..
De verwachtingen waren hooggespannen. Het kon, gelet op de publiciteit, wel eens druk worden in het leslokaal. Zeker nu die t van Twitter bijna overal te zien is en veel ondernemingen alsmaar hameren hen te volgen. Tijdens de presentatie blijkt al snel dat je eerst een account moet maken om op Twitter te komen. Was niet bekend. Het lijkt allemaal een simpele zaak, maar de realiteit is anders. Zo verschillen de beelden van Twitter onder Windows XP, Win 7 en de Ipad. Lastig als je mooie handouts hebt gemaakt en de mensen thuis andere beelden zien.
Al snel blijkt dat vooral politici erg druk zijn zich te profileren. Zij hebben vaak iets uit te leggen en daar leent twitter zich prima voor, want nieuws verspreidt zich daar razendsnel. Maar als je iets beweert dat niet helemaal waar is, krijg je gelijk repliek en word je teruggefloten. Twitter is goed als je echt iets te vertellen hebt. Het gaat om de boodschap. Dan pas krijg je volgers. Zo niet, dan kun je altijd nog anderen gaan volgen en die van repliek dienen.
Via het zoekveld gekeken naar wat #DRV en #Albert Heijn allemaal twitteren. Verrassend, DRV laat tweets in een vreemde taal zien. Turks? Begrijpelijk, in je moedertaal kun je veel vertellen. Onze grootgrutter blijkt via Twitter bereid lastige klanten van repliek te dienen en veel ondernemers proberen onder die naam bekendheid te krijgen en reageren via Twitter sneller op klachten. "Als je echt op aanbiedingen uit bent, moet je gewoon naar hun site gaan", luidt een advies uit de klas. Jongeren op Twitter zijn voornamelijk met klasgenoten bezig en uiten veelal onbegrijpelijke opmerkingen in turbotaal. Conclusie: Gelet op de lage opkomst en de commentaren ziet het er naar uit dat onze senioren in de Ronde Venen niet echt op Twitter zitten te wachten. Op de vele internetsites kunnen ze via Google alles van hun gading vinden en zichzelf profileren hoeft niet meer.