Vanaf 1 januari heeft de gemeente een meldpunt voor huurklachten. Het meldpunt is er voor inwo-ners die al een woning huren of op zoek zijn naar een huurwoning en een klacht hebben over de verhuurder of bemiddelaar.
Het meldpunt maakt deel uit van de Wet Goed Verhuurderschap die vanaf 1 juli 2023 geldt. Door meldin-gen kan de gemeente doelgerichter optreden tegen verhuurders die misbruik maken van hun positie. Als de gemeente problemen vaststelt, volgt er een waarschuwing aan de verhuurder, mogelijk gevolgd door een boete of bestuursdwang om de kwestie op te lossen. Melden is kosteloos en kan anoniem.
Wet Goed Verhuurderschap
De wet Goed Verhuurderschap is bedoeld om ongewenste verhuurpraktijken tegen te gaan en woning-zoekenden, huurders en arbeidsmigranten te beschermen. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten aan specifieke voorwaarden voldoen. Ze moeten discriminatie en intimidatie voorkomen en bestrijden, zich houden aan een maximum waarborgsom en redelijke servicekosten berekenen. De huurovereen-komst moet schriftelijk zijn, en huurders moeten worden geïnformeerd over hun rechten en plichten. Be-middelaars mogen geen dubbele bemiddelingskosten in rekening brengen. Gemeenten krijgen uitgebrei-dere mogelijkheden om op te treden tegen verhuurders die de wet overtreden.
Klachten
Meldingen kunnen via www.derondevenen.nl/verhuurdersklachten gedaan worden bij klachten op het ge-bied van discriminatie, bedreiging of intimidatie, te hoge waarborgsom, achterstallig onderhoud en derge-lijke.
Huurders die huren via een woningcorporaties kunnen hun klacht niet via dit meldpunt melden, maar rechtstreeks bij de woningcorporatie.