Het lijkt er sterk op dat de gemeente op dit moment toch een breed (fiets)pad aanlegt op het Oude Spoor/ Bellopad/ Robert Moultonpad. Dat concludeert de actiegroep ‘Geen asfalt op het Oude Spoor’ nadat deze week is begonnen met het afgraven van de voormalige spoordijk tussen de N212 en de Veenweg in Mijdrecht. In niet mis te verstane bewoordingen wordt het onmiddellijk stopzetten van de werkzaamheden geëist. De actiegroep wijst op het brede draagvlak tegen de aanleg van een verhard (fiets)pad, o.a. door Natuurvereniging De Groene Venen, Fietsersbond, Vereniging voor wandelaars Te Voet, Wandelnet, Stichting Berging Vickers Wellington en Staatsbosbeheer. Projectleider Martin Visser van de gemeente geeft desgevraagd aan dat geen sprake is van de aanleg van een fietspad, maar juist van handhaving van het voetpad, dat nu toegankelijker wordt gemaakt voor onder meer gezinnen met kinderen en mindervaliden. Dat gebeurt door het pad van een halfverharding te voorzien.
Bron: De Groene Venen - Rob Isaacs
Foto's: www.luchtopname.nl
Begin deze week begon de gemeente met het afgraven van de spoordijk. Dit over de lengte van de Ingenieur Enschedeweg (N212) tot en met de Veenweg. “Iedereen begrijpt dat als er een breed halfverhard pad op het spoor komt, dat het dan automatisch een fietssnelweg wordt. Fatbikes, e-bikes, brommers alles zal er overheen razen. Voetgangers kunnen dan fluiten naar de rust die ze vinden op het oude spoor,” zo reageert actiegroepwoordvoerster Kelly Kessen. “Er is geen draagvlak voor een halfverhard (fiets)pad; mensen hechten waarde aan de ruigheid van het pad. Dat bleek uit de petitie die door ruim 2.400 inwoners is ondertekend en ook Natuurvereniging De Groene Venen, de Fietsersbond, Vereniging voor wandelaars Te Voet, Wandelnet, Stichting Berging Vickers Wellington en zelfs Staatsbosbeheer spraken zich uit tégen de aanleg van een verhard (fiets)pad.”
Dat er geen draagvlak is bleek ook uit de participatiebijeenkomsten die de gemeente organiseerde. Deelnemers gaven massaal aan geen (half)verhard pad of een fietspad te willen en keer op keer werd de gemeente gevraagd het pad te laten voor wat het was. Uit de participatie bijeenkomsten en de eindrapportage van Bureau OKRA blijkt overduidelijk dat er weinig draagvlak is voor verharding en een fietspad willen inwoners ook niet. In de aanbevelingen stelt OKRA uiteindelijk voor wat extra bomen te planten en de kruisingen veiliger te maken.
150.000 euro onderzoeksgeld
De gemeente trok 150.000 euro gemeenschapsgeld uit voor onderzoek naar de mogelijkheden voor een fietspad op het traject. 80.000 euro hiervan ging naar het onderzoeksbureau OKRA. De overige kosten gingen op aan o.a. de QuickScan van de natuurwaarden, het rapport van Royal HaskoningDHV, de participatiebijeenkomsten en het inhuren van medewerkers. Zo blijkt uit informatie die bezorgde inwoners deden in het kader van de Wet Open Overheid (WOO). Vlak voor het zomerreces kondigde de gemeente een pas op de plaats aan. Er was geen geld voor een fietspad. Kelly Kessen: “Na de zomer werden de resultaten van het onderzoeksbureau OKRA bekend die ook duidelijk aangeven dat inwoners vooral willen dat het blijft zoals het is. Betrokken partijen hebben via de mail afgelopen maand nog verzocht betrokken te zijn bij de zogenaamde kleine aanpassingen van het oude spoor. De gemeente verzekerde dat het om aanpassingen op heel beperkte schaal zou gaan. Maar het breed afgraven van het spoor is natuurlijk zeker geen kleine aanpassing. Betrokken partijen en inwoners vragen nu aan de gemeente om per direct het werk stil te leggen en te bezinnen. Luister naar de inwoners en laat het pad zijn. Ga in elk geval in overleg over wat er op dit moment gaande is en neem de eventuele gevolgen goed in ogenschouw.”
Gemeente: “Voetpad blijft gehandhaafd”
Projectleider Martin Visser van gemeente De Ronde Venen benadrukt dat er geen sprake is van het aanleggen van een fietspad. “We handhaven het voetpad, maar maken het alleen toegankelijker. Daarbij volgen we de resultaten van het participatietraject. Een grote groep bewoners wil inderdaad het gebied behouden zoals het is. Tegelijk waren er belanghebbenden die graag een fietspad wilden. Wat een groot gedeelte van deze groepen verbond was dat men het pad toegankelijker wilde maken en voor alle inwoners begaanbaar. Ondanks de 'Pas op de Plaats' die we voor de zomer vanuit financieel perspectief hebben gemaakt, waardoor wij geen voorstellen doen voor grote investeringen, hebben we gemeend de aanleg van dit pad te moeten doen, omdat we hiermee beantwoorden aan een oproep die aan de gemeente is gedaan in de participatie. Het pad wordt dan ook met beperkte middelen binnen beschikbare budgetten toegankelijk gemaakt. Daar zijn we nu mee bezig."
Grond afgraven
Het pad wordt, zoals vermeld, van een halfverharding voorzien. Daarvoor wordt de grond eerst iets breder ontgraven dan het pad uiteindelijk wordt, om de genoemde halfverharding goed te kunnen aanbrengen. De breedte van het pad wordt, net zoals dat op delen van het pad waar deze halfverharding eerder is aangebracht, twee meter. “Op deze wijze wordt een pad gecreëerd dat past in de sfeer van het gebied en conform de toezegging die we aan de raad hebben gedaan om het pad toegankelijk te maken voor een bredere groep gebruikers,” aldus Martin Visser.
Visser herhaalt dat de uitkomsten van het participatietraject met alle deelnemers gedeeld zijn, inclusief het eindrapport van Okra en de Raadsinformatiebrief. “Daarin is nadrukkelijk vermeld dat de vervolgactie het toegankelijk maken van het voetpad is en dat is nu in uitvoering. Er is niets verzwegen en in de vragen die zijn gesteld naar aanleiding van die terugkoppeling is dit ook aangegeven. Op een verzoek om tot een rondwandeling te komen, is positief gereageerd.
De actiegroep blijft grote twijfels houden. Eén van de betrokkenen verwoordde het als volgt: “We zijn genaaid.."