Rondeveens onderwijsbeleid doorgaand succes
Eind januari vond de landelijke conferentie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) plaats, een congres over onderwijsbeleid op gemeentelijk niveau. Wat op dit landelijk congres besproken wordt, wordt door het Rijk en gemeenten gebruikt bij het bepalen van het toekomstige onderwijs- en jeugdbeleid.
Een onderdeel van de LEA is het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden bij jonge kinderen, zoals een taalachterstand. Bijzonder dit jaar was dat de gemeente vanwege onze jarenlange ervaring en succesvolle aanpak gevraagd was op het congres een presentatie te geven over hoe wij taalachterstanden bij jonge kinderen voorkomen en aanpakken.
De gemeente zet zich al vele jaren samen met scholen, peuterspeelzalen, kinderopvang, bibliotheek, schoolbegeleidingsdienst en zorginstellingen in voor jonge kinderen met een taalachterstand. Speciaal aan de Rondeveense aanpak is dat onder andere op verschillende momenten in het leven van het kind begeleiding aan te bieden om een eventuele achterstand in te halen of te beperken.
Bijvoorbeeld door voorleesprogramma's op het consultatiebureau, de voorscholen (kinderopvang en peuterspeelzaal), de basisscholen. Hierdoor is er sprake van wat in onderwijsland ‘een doorgaande leerlijn door voor- en vroegschoolse educatie' wordt genoemd. In de presentatie werden ook de verschillende onderwijsactiviteiten toegelicht, zoals de inzet van de taalstimuleringsprogramma's Boekenpret en Ik Ben Bas, de cursussen voor leerkrachten en peuterleidsters in het kader van Versterk, de overdrachtformulieren en het onderwijskundig rapport, de inzet van de logopedisten en de aanschaf van het dyslexieprogramma Kurzweil.